fredag, juni 07, 2024

(O)ordning eller(o)reda?

"Fin sôm nypenrosa står / tili, tili, når dä dagger / selverdrôp å blaa vagger / 
lent där môraväre går. - Int just lik e trägårsros / int så stôlt å mett i sola, / 
int så grann å stor i ola, / mer litt bly å mer te tros." 
Gustaf Fröding, "Räggler å paschaser" 1897
Fredag, en klämdag – och varför har vi inte fått vår papperstidning? Idag ska den väl ändå finnas, tryggt tryckt på papper för oss som vägrar att helt ge upp den gamla vanan att bläddra på riktigt, inte bara flaxa med fingrarna över en skärm. Fast vi gör ju det också. 

Kanske har tidningsbudet gett sig själv sovmorgon med råge, kanske slamrar det till i brevinkastet lite senare, det kan hända ibland och man vill ju gärna fortsätta hoppas ... 

En som inte slösar bort sin morgon på att sova länge, det verkar vara Elisa Matilda som är tidig med att lägga ut sina fredagsfrågor. I dag dessa, som syftar till att avslöja vad som råder hos oss: (o)ordning eller (o)reda:

  1. Vilken är den minst organiserade delen i ditt liv? Bokhyllorna och garderoberna. Trist men tyvärr sant.
  2. Vilken är det mest organiserade delen i ditt liv? Köket, kanske. Tror och vill att var sak har sin plats
  3. Hur bra hanterar du rutiner som ändras? Anpassar mig, det kan ta olika lång tid beroende på vad det handlar om.
  4. Vad gör du med oväntad oplanerad tid? Njuter av den! På olika sätt!
  5. Hur strukturerad är du vanligtvis? Hyfsat, men inte helt förstås. Gillar korta startsträckor till saker som bara "dyker upp".
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. har full koll på mina böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar jag kunde säga detsamma.

      Radera
    2. flaxar inte men läser Svenska Dagbladet i min lilla iPad (gratis om man har bibliotekskort), Göteborgs-Posten oftast i papper

      Radera
    3. Oj är det gratis det visste jag verkligen inte!

      Radera
  2. tack och lov kom papperstidningarna idag. utebliven tidning kan få mig ganska upprörd. viktiga saker vill jag gärna tro att jag har ordning på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har ingen fått!!!!! Så himla trost!

      Radera
  3. När vi hade papperstidning så var det ett irritationsmoment när den inte dök upp. Nu får det bli nättidningen istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo för all del, men det är inte samma sak! I dag lördag fick vi i a f papperstidning, tack och lov,

      Radera
  4. Idag la Elisa upp ett tidsinställt inlägg - hahaha:-)
    Japp, bokhyllorna är inte ett dugg strukturerade hos mig heller. Garderoberna däremot - ja, det har jag inte ens tänkt på att de skulle vara ostrukturerade...
    Sedan är vi ju faktiskt pensionärer och ska egentligen inte vara ett dugg strukturerade. Det har vi ju varit under såååå många år på jobbet. Nu ska vi egentligen vara raka motsatsen - enligt mig alltså;-)

    PS. Tidningsutdelaren tog kanske en klämdag. Där sprack den strukturen för din del;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja man kanske borde glömma allt vad struktur heter. Men ibland passar det ändå med lite ordning och reda ... och i bokhyllorna började vi i a f bra en gång i tiden, med författarnamn i bokstavsordning ...

      Radera
  5. Jag lovade mig själv när jag hade dubbla jobb, att den dag jag slutar jobba så ska jag bara njuta. Och tänk, det har jag gjort! Lite väl slappt är det kanske men samtidigt otroligt skönt att bestämma över sin tid men visst blir livet lite löst i kanterna utan struktur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tänka så, men om det händer alldeles för lite omkring mig njuter jag inte, det blir FÖR stillsamt stundtals ...

      Radera
  6. Fastnade i det där med papperstidning. Livskamraten gillar att läsa tidningen i pappers-tidningen och jag gillar att läsa tidningen i min surfplatta (iPad).
    Nu har tidningarna börjat den stora förändringen, var det Göteborgsposten som inte delade ut papperstidningen på de minsta orterna längre.

    Jag tror att papperstidningarna kommer att försvinna, frågan är hur lång tid det tar. Det blir ju en enorm besparing och många tidningar har väl problem med ekonomin.
    Mig gör det ingenting, jag tycker det är bättre att läsa tidningen i plattan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är papperstidningens existens hotad, inga tvivel om den saken - i dag har ju prenumerationen blivit riktigt dyr. Tidningarna tjänar inte lika bra på annonser längre, där har väl tv och internet konkurrerat ut dem, så vi som vill ha en tidning i lådan får betala rejält för att uppehålla en kär vana. Jag läser också på platta, men det är en annan grej liksom ...

      Radera
  7. Spännande hur olika man kan vara ändå. Själva tycker jag det är jobbigt när saker inte är planerade. Jag gillar att ha saker uppstyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar både-och - roliga överraskningar är alltid välkomna!

      Radera