måndag, juni 24, 2024

Om solen sviker

Vi vet det, av lång erfarenhet: man kan inte lita på att solen ska skina även om almanackan säger att det är sommar. Det är därför så kallade BUS-produkter är storsäljare på varuhusens parfymavdelningar, för Brun Utan Sol har blivit bättre med åren och är ju garanterad att ändra hudens färg till en bättre helt utan skadlig strålning.

Men man kan leta efter solsken på andra sätt också. I mitt liv är det blommor som erbjuder lösningen (vilket kan bero på att när jag försökt mig på solbränna den kemiska BUS-vägen har jag blivit både fläckig och randig, vilket inte är tanken, och inte särskilt snyggt heller).

När försommarens maskrosor slår ut ser jag härliga små solar över alla markytor. Fibblorna hänger på, smörblommorna och käringtänderna också, fast deras kronblad är mindre och syns inte lika bra. Sedan har vi förstås köpeblomstren. I min senaste bukett strålade en solgul blomma, en stor krysantemum med en diameter på nästan 10 cm (jag har mätt), men den råkade tappa huvudet i ovarsam transport.

Nu har den fått ta plats där ljusspridarna ska stå: i en ljusstake. Den har vatten upp till halsen och ser ut att trivas. Resten av buketten, de som inte blev halshuggna, ser också ut att må bra. Och lyser inte solen ute så gör den i alla fall det inne. Fast nu ryktas det ju om värmebölja. Då konkurreras mina solar förmodligen ut av den stora.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Ditte6:29 em

    Nej, vad gäller solen på himlen kan den ju ibland ha semester. Kortare eller längre tid. Men visst finns det ju mycket annat som är soligt. Blommor inte minst.
    Vad gäller BUS så är det inget för mig. Innehåller en hel del kemikalier och de vill jag inte ha. För min del ska jag undvika solens brännande strålar men det finns ju skugga och keps. Och solskyddsfaktor.
    Även i mitt liv finns det mycket blommor så här års. Ja, året runt. Men nu finns de i ganska riklig mängd på balkongen.
    Din krysantemum gör sig fint här i sin vas. Och tänk så fint att en ljusstake jan ha dubbel funktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk vilken glädje man kan ha av en enkel Ikea-pryl!!! Det där med att se solbränd ut, det är ett svårt kapitel. Tycker man ser piggare och friskare ut med lite färg på huden. Men undan för undan har man ju fattat att det också hänger ihop med en hel del risker.
      Mina balkonglådor skulle kanske också behöva lite solskyddsfaktor i dessa varma dagar ... men visst är det härligt att ha dem, fulla i skönheter!

      Radera
  2. vaffö skulle man vara brun?? är nordbo, och snyggare utan rynkor

    SvaraRadera
    Svar
    1. hårt solade tanter ser ut som gamla russin

      Radera
    2. Jo det kan nog hända ... och går inte att ändra på!

      Radera
  3. LillaSyster7:59 em

    Bra att den fick leva vidare inne =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt för att inte säja omöjligt att slänga vackra blommor!

      Radera
  4. BUS-produkter brukar jag använda under vintern, när man verkligen är en blekfis. Aldrig under sommaren.
    Och din lilla, fina dahlia-sol gör mig glad. Såååå fin den är:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har BUS hemma men använder nästan aldrig ... eftersom jag fått så dåligt resultat när jag försökt! Men jag gillar verkligen inte den där ursvenska färgen, beige-grå-vit som drar åt både grönt och blått emelanåt ...

      Radera
  5. Japp, brukar vid speciella tillfällen använda BUS-spray på vintern, nu njuter jag av solen... gula blomster är inte fel heller ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag solar mycket mindre nu än förr, har tappat tålamodet tror jag? Men tycker att folk med lite färg alltid ser friskare och sundare ut! Och det går ju att sola med förnuft!

      Radera
  6. För en väldans massa år sedan så använde jag brun utan sol i sprayform. Jag tänkte inte på att jag gick i spraydropparna som inte fastnade på kroppen så mina fotsulor blev också bruna. Såg inte klokt ut och jag har inte använt BUS efter det. Håller med om att maskrosor är som små solar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var en oväntad bieffekt av BUS! Men mina BUS-produkter står också bara och blir gamla numera.

      Radera