söndag, mars 17, 2019

Med kärlek till miljön

Nog för att jag gillar min hemstad. Men därifrån till att skylta med det på bilen? Nej, så heta känslor har jag kanske inte för Stockholm ...

Fast när jag googlar tycker jag om det jag ser: #älskadestad står för "ett branschöverskridande samarbete för att öka takten till fler hållbara miljöinitiativ som gynnar en levande stadsmiljö." Vilket ska betyda mindre buller, mindre trafik, mindre föroreningar.
Beklagar att bilden är oskarp, jag tog den i förbifarten, men budskapet går ju ändå fram tydligt eller hur?

En skyltsöndag som denna blir det dessutom ett konstverk som mest är en skylt, en som minner om gångna tider. Evelyn Sjökvist hittade materialet till sitt verk "Sot", nu utställt på Liljevalchs vårsalong, i sin egen vedbod. Varje del har sin egen historia, för oss som inte vet vilken kan det duga med lite fantasi ... annars kan du klicka här och få veta mer. Även här kan man väl säga att det handlar om miljön, eftersom helheten är ett fint exempel på kärleksfull återvinning!

Skyltsöndagarna är sedan länge en kär tradition i Blogglandia, numera med sin rot hos BP, som tog över när Pumita la av.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. konstverk helt i min smak ❤️

    SvaraRadera
  2. Ja, den skylten kan man då knappast missa. Har faktiskt aldrig hört talas om den "rörelsen". Namnet är i och för sig fyndigt och loggan riktigt snygg, men som du säger så måste man nog googla för att förstå. Så nu vet jag:-)

    Evelyn Sjökvist har jag heller aldrig hört talas om men hennes konstverk är helt i min smak. Skulle omedelbart hänga upp det på väggen. Återvinning när den är som bäst.

    Tusen tack för två toppen skyltar och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återvinning gillar vi, rent generell! Och helt i linje med #älskade stad.

      Radera
  3. Jag ser inget Sot på Sot-verket. Däremot ser jag ett mycket vackert och känslofyllt verk. Minns att Lars lerin också hade anammat samma tanke i vissa av sina konstverk. Jag är ofantligt avundsjuk på både Vårsalong och en massa andra kulturella begivenheter som ni storstadsbor kan glädja er åt. Jag försöker tänka så att jag får istället gå ut i skogen och uppleva den verkliga konsten som naturen själv har skapat, men jag vill helst ha bägge delarna. Fast skogen har ju inte varit tillgänglig nu på ett halvår o med tanke på dagens snöstorm så lär det dröja länge ännu. Något jag också önskar besöka är Fotografiska...suck. Kanske i sommar? En kulturresa till huvudstaden vore inte fel. ha en fin vårvintervecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens egen konst är väl värd att beskåda och begrunda. Men en liten utflykt till huvudstaden kan du väl unna dig? Välkommen! Här är snön borta, tack och lov!

      Radera