tisdag, mars 05, 2019

Mer om läsande barn

Han sitter där i ur och skur, bronspojken i parken i centrala Boston, Massachusetts. Statyn heter "Learning" och ska symbolisera den intellektuella kraften som finns i staden, uppenbarligen länkad till läsning ...

Bakom verket står två av stadens egna män, Adio diBiccari och Arcangelo Cascieri. Den unge bokläsaren har suttit där i många år, omgiven av träd fulla av ekorrar, och uppenbarligen har han hela världen i sin makt. 

Ja men är det inte det vi bokvänner alltid hävdar: vägen framåt-uppåt går via bra text!
Egentligen borde den här bilden ha illustrerat mitt inlägg från igår, om barn och läsning, men då kom jag inte ihåg att jag hade den.

Nu blev detta mitt svar på Gems Weekly Photo Challenge denna gång i stället, när nyckelordet är BRONS. Men kanske vill du kolla gårdagens inlägg nu om du inte gjort det innan? Med den läsande amerikanske grabben i färskt minne!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Han måste vara spränglärd vid det här laget! Imponerande storlek på statyn. Hoppas den kan bidra till att några barn och ungdomar upptäcker glädjen med att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo hoppas kan man alltid! Killen matchas f ö med en staty om religion och en om företagsamhet. Så det är väl nån sorts (o)helig treenighet kan man tänka ...

      Radera
  2. Statyn är jättefin och passar perfekt till temat såklart. Bra att du hittade bilden i arkivet. Det händer att man upptäcker foton i arkiv som man inte visste att man tagit;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja definitivt! Ändå kommer jag ihåg förvånansvärt många, tycker jag!

      Radera
  3. Heisann, to fluer i et smekk, ingenting er bedre enn det.
    Gode illustrasjoner kan anvendes flere ganger ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att man får köra repriser! Fast den här bilden tror jag inte att jag publicerat tidigare.

      Radera
  4. Jättefin staty och passande till temat! Han slutar nog aldrig att läsa och kunskaper behöver förnyas.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin tolkning av veckans temaord. Gillade verkligen både din bild och statyn.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig staty!

    SvaraRadera
  7. En skulle vært kunstner og laget sin egen statue

    SvaraRadera
  8. Fin staty med en god tanke bakom!

    SvaraRadera
  9. Här lärde jag mig något nytt. :-)
    Det var en fin staty och ser att det är stjärntecknens symboler på klotet.

    SvaraRadera
  10. Härlig staty som andas optimism och framtidstro!

    SvaraRadera
  11. Det var en jättefin staty och perfekt till temat.

    SvaraRadera
  12. Tycker han valt en konstig plats att läsa på, svårt att hålla balansen :) men det finns säkert någon symbolik i det och en fin staty.

    SvaraRadera