måndag, januari 08, 2024

Ännu en SELFIE utan selfiepinne

Måndagar kan kanske passa som SELFIE-dagar ett tag igen? Jättekul att så många hängt på redan i (om)starten! 

Du reagerar på mina sex "punkter" och när du publicerat ditt inlägg får vi som läser en uppdaterad bild av dig, men bara i ord, inte som foto! Den här gången blir det fokus på sånt som kan kallas "något"! (jag avser att mestadels undvika ämnet böcker, tycker det är väl intäckt i Blogglandia ändå).

1. Något jag minns från årets jul? 4-åringens glada skratt och totala intresse när Disney-julen pågick i tv. Han uppskattade verkligen tomtens verkstad! För egen del gillade jag vår rödgran från Blekinge. Den var i det närmaste perfekt!

2. Något jag satsar på för det nya året? Mer motion. Nödvändigt. Måste. 

3. Något jag måste slänga fast jag inte vill? Min över 30 år gamla vinterkappa. Underbar modell i ull, svensk design, men fodret är i trasor och det är knappast värt att försöka få den "reparerad". Eller?

4. Något jag måste köpa fast jag inte vill? Nytt kylskåp, sannolikt. Vårt "självavfrostande" blir fullt av is.

5. Något jag lånat ut men aldrig fick tillbaka? En penningsumma jag lät en väninna disponera för att hon skulle ha råd att publicera sina dikter i en bok. Allt jag fick som tack var ett ex av boken, som därmed är den absolut dyraste i vår bokhylla. Väninnan blev många år senare kulturminister i Guatemala. Det är hon förvisso inte längre. Och nej, vi har inte hållit kontakten ... 

6. Något jag inte vill låna ut? Böcker, faktiskt. Eller pussel. Folk kan gärna få ta både det ena och det andra, men då på villkor att de lovar att inte lämna tillbaka prylarna (då handlar det om sådana som jag alltså anser att jag kan leva utan eller rent av vill bli av med).

Glöm inte lägga in en kommentar här med länk till ditt eget inlägg. Jag och säkert fler med mig avser att titta in! Länka gärna hit också, så åstadkommer vi kanske en sorts "korspollinering"? Använd min "loggaklump" om du vill. Kul om fler hänger på!

Här är länkar till dem som redan lättat på förlåten och för en vecka sedan kompletterat bilden av sig själv med en SELFIE i ord  bara att klicka sig vidare och göra en liten påhälsning: BPFemfemman, Mitt Skogsliden, Hannas krypin, Paula, Orsakullan, Anki, Margaretha, Ingrid, Kina, Kraka

Har jag missat någon? Hojta! Och så tänkte jag en liten tanke till: för att det blir lättare för er att kopiera de olika "selfie-punkterna" kommer de här nedan, rent d v s utan mina svar: 

1. Något jag minns från årets jul?  

2. Något jag satsar på för det nya året?  

3. Något jag måste slänga fast jag inte vill?  

4. Något jag måste köpa fast jag inte vill? 

5. Något jag lånat ut men aldrig fick tillbaka?  

6. Något jag inte vill låna ut?

Copyright Klimakteriehäxan

42 kommentarer:

  1. Nu är jag med den här gången också.
    https://ingrids.home.blog/2024/01/08/selfie-2-glad-mandag-wp-undrar/
    /Ingrid

    SvaraRadera
  2. Mina sällsport tråkiga svar finns på bastmattan.
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur tråkiga de är ...

      Radera
  3. LillaSyster2:24 em

    https://mittskogsliden.blogspot.com/2024/01/selfie-2.html?m=1

    Nu har jag lagt upp mitt bidrag. Ha en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och så trevligt att du hänger med!

      Radera
  4. LillaSyster3:05 em

    Fy så taskigt att inte lämna tillbaka baka pengarna. Fattar inte hur man kan göra så. Låg här i solen och funderade lite, det är DIN Selfie och du bestämmer hur du vill göra med den. Men om du lägger upp kommande veckas frågor sist i skyltsöndagsbidraget - kanske fler hakar på? Det var bara ett litet förslag. Ha nu en fortsatt bra måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan faktiskt gräma mig, inte så mycket över själva summan, det är ju så länge sen nu - men att en kompis bara skiter i en sån sak, det gör faktiskt ont.
      Om selfien: tål att tänka på! Men man måste ju inte svara prick på måndagen om man har ont om tid.

      Radera
  5. Det kallar jag för service - punktlistan alltså:-) Tusen tack!
    När jag läste om din vinterjackans öde så kan jag berätta att jag har en dunjacka i skinn. Den är minst lika gammal som din trotjänare. Jackan är som ny - utanpå, men precis som din var fodret speciellt i ärmarna i trasor. Lämnade in jackan hos den lokala skräddaren (japp, vi har en sådan i Täby Centrum) Han kollade och satte ditt ett nytt foder för 600 kronor. Det var det absolut värt. Men det varför cirka fem år sedan.
    Vad gäller böcker är vi helt överens. Ge bort böcker till "mitt lilla entrébibliotek" är en sak, men att få tillbaka böcker med kaffefläckar, hundöron med mera - nej tack!
    Jättekul att du fortsätter att satsa på Selfie:-)
    Här är mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/01/glad-mandag-med-selfie-utan-bild.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat på att kolla med en skräddare, du får mig att tänka en gång till på det alternativet.
      Blir kul att se hur SELFIEn går hem framöver.

      Radera
    2. många skomakare har bra skräddare, kostar inte förmögenhet (dragkedjor och mer avancerade saker)

      Radera
    3. Jag har gått och tittat på skyltar där det utlovas skräddartjänster men inte gjort slag i saken. Kanske dags.

      Radera
  6. Det där med att behöva slänga/kassera ett kärt gammalt plagg, det är tråkigt. Värst med jeans och bekväma skor. De som slits först dessutom.
    Det var godhjärtat, att låna ut pengar. Kanske är det som jag inte skulle låna ut... kom jag just på. Har lagt min selfie för publicering i morgon. femfemman.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla veckans dagar kan man ha för sin SELFIE!

      Radera
  7. 6 vill inte låna ut min man 💕
    men 15-åringen har hittat en del snyggt hon lånat.

    tipsar om en riktigt bra film... du bloggar ju ofta om bröstcancer (funderar på din bok)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att låna andras män är sällan en bra idé.

      Radera
  8. Vad roligt, mina svar: https://eggetbok.blogspot.com/2024/01/ny-bloggutmaning-hos-klimakteriehaxan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kollat (förstås). Anmäler avvikande åsikt om underkläder: ok att inte särskilt många ser dem, men det är en fin känsla att känna sig fin under, i bra material som sitter bra!

      Radera
  9. Va kul , jag hänger på!

    SvaraRadera
  10. Jag fixade det!
    https://susjos.blogspot.com/2024/01/glad-mandag-och-selfiefragor.html

    SvaraRadera
  11. Roliga frågor och bra svar ... mitt bidrag kommer i morgon :)
    Nu snart dags för sängen, men först ut med hunden.
    God natt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan självklart leverera sin SELFIE alla veckans dagar!

      Radera
  12. Kul att du dragit igång selfien igen! Jag gillar verkligen ditt upplägg. Kommer hänga på framöver!

    SvaraRadera
  13. Nu är jag med! https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/01/09/selfie-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finemang! Om rensning: man borde kanske flytta oftare ... men jag vill verkligen inte!
      Och en extradeltagare hade gömt sig i dina kommentarer!!!

      Radera
  14. Jag hänger med på mitt sätt och jag läser mina bloggvänners svar. Helt ok det också-
    Tycker det är roligt att det är frågor/funderingar och svar och att det är dessa som är viktiga. Inte bilderna .
    Känner igen mig i en del punkter. Och detta med att vara i rörelse är ju något jag alltid varit, men det kan bli mer av den"varan".
    Detta med att låna ut böcker är jag snål med men i vår bokklubb så gör jag det. Skriver noga upp.
    Vad gäller kappor så gick jag igenom lagret och har så jag klarar mig; en kappa i kashmir och en härlig Burberry trenchcoat som jag ärvt efter min mamma. Säkert från slutet av 80-talet men "still goring strong"- Bra så!
    Generöst att du lånade ut pengar men bedrövligt att de inte lämnades tillbaka. Riktigt illa.
    Ha det gott där du nu är.
    Ska ge mig ut nu i "vårt" område längs Årstaviken och i strålande sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du finns kvar och s a s håller kontakten. Jag ska nog avhålla mig från bilder i mina Selfies, men det hindrar förstås inte andra att använda kameran! Dock tänker jag att mycket av det jag pekar på inte låter sig plåtas hur enkelt som helst.
      Visst var det fint längs viken idag, om än sladdrigt runt fötterna!

      Radera
  15. Jular då barnbarnen är små är oförglömliga. Deras oförställda glädje gör en varm i hjärtat!
    Nu har jag också gjort klart min Selfie på https:guldkornitillvaron.blogspot.se. Nu ska jag gå in och läsa era inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns många roliga/intressanta svar att botanisera bland. Roligt att du är en av "leverantörerna"!

      Radera
  16. https://www.saramadeleine.se/2024/01/08/en-selfiutmaning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tråkiga svar" - finns ju inte! Roligt att läsa dina. Hoppas du återkommer.

      Radera
  17. https://kraka.moah.se/2024/01/09/selfie-nagot/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läste om din Cat Stevens-LP slår det mig att det märkligt nog inte alls är samma sak att klicka igång en låt på Spotify som det är att varsamt fixa över pickupen på en riktig skiva ... Tack för att du kör med Selfie!

      Radera
  18. Efter att BP förklarat upplägget för mig så har jag bestämt att hänga på så gott det går..... https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/01/selfie-utan-pinne.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då har jag varit så otydlig att det behövdes en tolk!!!??? det var illa ... men så bra att det ordnade sig ...

      Radera
  19. Jag vill också vara med så här kommer mitt bidrag. :-D http://hannaskrypin.se/selfie-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är med - undrar om min kommentar hos dig försvann??? såg lite konstigt ut

      Radera
  20. Men fy vilken väninna, föredetta sådan! Förstår att du inte hållit kontakten med henne, hon kan gärna stanna i djungeln. Jag tycker däremot att du kan kika efter någon liten syaffär eller atelje för det är många såna som poppar upp nu, även här i Falun. Det är ju nu man lappar, återanvänder, köper secondhand, googla vettja! Du kanske aldrig hittar en kappa du trivs lika bra i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När en vän gör så där blir man ledsen, så är det bara.
      Tror du har helt rätt! Har envist hållit fast vid den här kappan trots en och annan syrlig kommentar ... men banne mig, jag ska fråga några skäddare!

      Radera