fredag, januari 05, 2024

Nystart

Den första poinsettian jag köpte, redan till advent, har behållit sin skönhet. 
Men de "klassiska" röda tappar blad som en björk om hösten.
Elisa Matilda nystartar 2024 med fem nya fredagsfrågor, en god vana ska naturligtvis inte överges bara för att man byter årtal! Här är frågorna med mina svar:

  1. Vilken är din närmsta nya plan för året? JAG SKA PACKA EN RESVÄSKA!!! Fick en sista-minuten-biljett till solen igår, helt otippat.
  2. Vad är något du vill göra under 2024? Göra ytterligare någon resa. Och besöka Dottern i Oslo, det är ett tag sedan nu. 
  3. Vad vill du göra bättre i år? Vill läsa mer. Helst skriva mer också, men över den biten hänger molnen tunga. 
  4. Har julen åkt ner än? Nej men nästa vecka så är det kört. Skinkan är slut, min särskilda julsallad också, den röda poinsettian tappar bladen och granen barrar, så det är inte mycket att vänta på.
  5. Hur brukar januari kännas för dig? Lång och mörk. Ser verkligen fram mot den där lilla resan, vi har inte varit någonstans sedan coviden golvade världen!
Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Härligt att åka iväg till solen, blir faktiskt lite avundsjuk. Ha det så bra på resan!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du fått tag på en resa! Ha det jättejätteskönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde aldrig jag skulle ha sån tur - men en sista-muinuten blev det!

      Radera
  3. härligt, ska inte åka till solen, skiner här på Hisingen minus 12 grader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint också i huvudstaden i dag, lika kallt här.

      Radera
  4. Åh, det lät väldigt skönt att åka ut på resa, hoppas solen värmer skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan ju inte vara alldeles säker - men varmare än här lär det vara hur som helst.

      Radera
  5. Men så kul med sista minuten! Då får du ta och njuta av solen!

    SvaraRadera
  6. LillaSyster2:53 em

    Härligt att få åka till sol och värme =) Trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser verkligen fram mot denna lilla tripp, bara en vecka men det kan kännas perfekt.

      Radera
  7. låter härligt med en resa. alltid uppiggande att byta miljö. ha det jätteskönt! glöm inte reselektyr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack nej, inte törs man resa hemifrån utan något att läsa! Men det blir nog läsplattan som gäller tror jag.

      Radera
  8. Stort GRATTIS till sista minuten resan till sol och värme. Med sådana temperaturer som vi har just nu är det ju "bara" att fly landet ett tag;-) Kul att ha något (värmande) att se fram emot:-)
    Inte visste jag att en julstjärna heter poinsettia... Låter snoffsigare en julstjärna. Dessutom har jag aldrig sett din variant med rosa-vita blommor. Den är faktiskt riktigt fin oavsett namn;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes verkligen som om jag vunnit på lotteri. Var helt beredd på att i princip bli utskrattad - "haha sista minuten åka nu skojar du eller?" - och så blev det jackpot!

      Radera
  9. Så roligt för dig! Ha så skönt, en stund i varm sol gör säkert underverk. Huttrar här med tjugo minus i Falun, näshåren frös ihop på senaste hundpromenaden som tog fem minuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot lite ljummare vindar när absolut ingenting fryser ihop ...

      Radera
  10. Men så roligt med en solresa i denna kyla! Vilken lycka! Trevlig helg ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ser verkligen fram emot ett litet äventyr i plusgrader (hoppas verkligen på tur med vädret)!

      Radera
  11. Grattis till din solresa. Önskar dig sköna dagar men fint väder. Vi var på södra Teneriffa i december och över julen. Två veckor med strålande sol och +25 Behagligt.
    Trevligt också att läsa dina övriga svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen på "lagom väder"! Har verkligen längtat.

      Radera
  12. Men så skoj att komma iväg på en resa sådär lite mer spontant. Jag har också just att komma hemifrån som mål för året, men mina planer är inom landet, komma iväg o träffa vänner som bor på tok för långt ifrån mig. Men vem vet kanske det smiter in en spontanresa ngonstans utanför landets gränser också.
    Skoj läs att någon fler än jag har kvar julen så som mna "ska" 😊.
    God fortsättning och ha en riktigt fin lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde knappt att det var möjligt - och så var det det!!! Men det är inte fy skam att resa i Sverige heller, fast då helst på sommaren.

      Radera
  13. Vad härligt! Ha en riktigt härlig vecka i lite varmare väder!

    SvaraRadera