torsdag, januari 11, 2024

Läsvärd trio

Rak helgfråga från Mia i bokhörnan denna gång: Fick ni något läst i jul- och trettonhelgerna? Ja faktiskt, och jag tycker jag kan och vill rekommendera alla tre. Fler tror jag inte det blev ... 

"Jul – 24 berättelser" av Selma Lagerlöf använde jag som min adventskalender, och det gillade jag. Måste naturligtvis inte sparas i elva månader, den kan läsas när som helst. Jag hade definitivt inte läst alla delarna tidigare, Selma skrev en hel del kortare texter i veckopressen innan hennes karriär tagit fart och hennes författande blev lönsamt.

"När kejsaren var gudomlig" (When the Emperor Was Divine) av Julie Otsuka avhjälper lite mer av mina bristande kunskaper om USA under andra världskriget. Här förpassas människor av japanskt ursprung till isolering i läger, under eländiga förhållanden. Att de känner sig som amerikaner efter många år i landet hjälper inte: de likställs med fienden. Mycket läsvärd. Bra komplement till Otsukas andra bok i samma ämne: "Vi kom över havet" (The Buddha in the Attic).

"Studie i mänskligt beteende" måste vara den roligaste roman Lena Andersson skrivit. Här möter man en rad kvinnor vars öden märkvärdigt nog författaren lyckas länka ihop. Och när en av dem, Matilda, oskuldsfullt ifrågasätter me-too-rörelsen och dess yttringar blir det väldigt spännande på ett stillsamt sätt! Boken ligger med rätta på bästsäljarlistorna nu.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Har idag hämtat Lena A:s Studie i mänskligt beteende, läst första "kapitlet" och ser fram emot fortsättningen, men den tar jag på nästa tågresa mot Stockholm, liten och inte tjock bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill gärna höra vad du tycker när du läst!

      Radera
  2. Julie Otsukas bok låter intressant. Sedan förstår jag inte hur man kan få "The Buddha in the Attic" till "Vi kom över havet"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betraktar man det som översättning är det förstås helt uppåt väggarna, men har man läst historien visar det sig att båda titlarna passar!

      Radera
  3. Har inte läst någon av dem, men de låter intressanta. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Ha en trevlig resa till solen imorgon:-)!!!

    SvaraRadera
  5. Hannele10:47 em

    Otsuka har jag läst, bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst tre, gillade inte "Simmarna" lika mycket som de andra två.

      Radera
  6. Selma Lagerlöfs jul har jag missat. Tack för att du påminde mig. Den ska jag faktiskt köpa. Trots att jag inte bör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok man gärna äger, faktiskt!

      Radera
  7. Lena Anderssons bok köar jag nu för på biblioteket, men det var många före i kön.

    SvaraRadera
  8. Min syster gillar Lena Andersson men inte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte allt Lena A skriver, men denna och innan "Egenmäktigt förfarande" och "Var det bra så här".

      Radera