fredag, januari 26, 2024

Titt i rutan

Elisa Matilda får mig att starta fredagen som vanligt: med att svara på hennes fem fredagsfrågor som denna gång handlar om tv-tittande. 

  1. Vad tittar du helst på? Är ganska mycket allätare: nyheter, dokumentärer, frågesport, dramaserier, direktsänd sport.
  2. Vad tycker du är tråkigt på tv? Ekonominyheter, och en del vetenskapsprogram. Och politiska debatter, som borde vara viktiga att följa, blir numera aldrig spänstiga. Svårt att fatta varför, faktiskt.
  3. Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig? SVT PLay
  4. Vad skulle du byta ut TVn mot? Flitigare umgänge med vänner. Tror jag.
  5. Vad tittade du på senast? "Hej och tack för mig", Tom Alandhs "memoarserie" i tre delar om hans dokumentärer som i nästan 50 år visats på SVT.
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. LillaSyster11:06 fm

    Håller med dig, politiska debatter, finns väl inget tråkigare. Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och visst håller du också med mig om att de BORDE vara spännande och intressanta!

      Radera
  2. svt:s morgonnyheter innehåller lite av allt; kultur också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittar inte på morgon-tv ö h t.

      Radera
  3. Ekonominyheter är ju knastertorra, lika så m4ed politiska debatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket är trist eftersom det handlar om saker som förr eller senare angår oss alla.

      Radera
  4. SvtPlay är räddningen när man inte hittar något i det vanliga kanalutbudet. Men jag har mina favoriter där också: Sveriges Mästerkock är igång nu och det gillar jag och den danska serien Systrarna på Fredenslund på kanal 7 också och så de olika hundprogrammen. Många timmar tv blir det onekligen.
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips om danska serien, kände inte till den.

      Radera
  5. Politiska debatter, nejtack! Svtplay har mycket att erbjuda! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har det blivit så, och försöken att "peppa upp" dem har utan undantag misslyckats. Jag säger bara Marcus Oscarsson i TV 4 ...

      Radera
  6. Alandhs serie finns på min lista. Politiken är så urusel och jag känner att när man inte kan/orkar försöka förändra, då stänger jag hellre öronen. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det nog så att alltför många helt enkelt skräms bort från debatten om viktiga politiska frågor. Blir ju väldigt olyckligt i längden, naturltgtvis, men nog är det begripligt.

      Radera
  7. Du är inte bara allätare vad gäller böcker, du är det också med avseende till tv-programmet.
    Är tyvärr totalt ointresserat av ekonomi, politik och vetenskap, så jag har nog aldrig tittat på sådana program. Verkar inte ha missat mycket...
    svtplay liksom tv4play är bra om man vill gå 20 år tillbaka och kolla gamla serier. Däremot gillar jag svtplay om jag vill titta på exempelvis Sportnytt en timme senare än den gick irl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är jag allätare, även om jag väljer bort en del. Kvällens handbollsmatch blev ju exempelvis ett lidande i tv-soffan ... Svt Play är suveränt, tittade ikväll på "På spåret" med en fördröjning på kanske en kvart. Praktiskt! Tv4 Play använder vi mera sällan.

      Radera
  8. Tom Alandh - serien såg jag. hans filmer är så fina. nyheterna ser vi varje dag. SVT play är riktigt användbar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tom har verkligen gjort avtryck med sina filmer. Jag har nu insett att jag inte sett precis alla, vilket jag trodde - men när jag bodde utomlands missade jag uppenbarligen en hel del, det var ju långt innan streamingen var uppfunnen.

      Radera
  9. Ja direktsänd sport är verkligen skoj att titta på, o det är många sporter som går bra då. Jag måste hålla med, tycker nog bara att det är så tråkigt att jag förträngt att dom finns - ekonomiska nyheter o politiska debatter - men man borde kanska ha lite mer intresse för dom.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjejerna på skidor i dag, va!!! Wow!
      Men det finns naturligtvis viktigare saker man borde titta på emellanåt ...

      Radera
  10. Tycker generellt att politiska debatter bara slutar med pajkastning. Blir pinsamt att vuxna människor inte kan bete sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen uppseendeväckande, den där enorma bristen på sans och respekt och vettig argumentation.

      Radera
  11. Politiska debatter tittar jag inte på. Börjar ofta, men blir så otroligt irriterad när de bara slänger skit på varandra, istället för att diskutera sakligt. Sport är helt ute för min del. Tom Ahlands program, överhuvudtaget, tycker jag har varit bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är direkt sorgligt att debattklimatet sannerligen försämras snabbare än det andra klimatet, det i naturen ... Sport är ett nöje för många av oss, Alandh har gett oss många fina berättelser.

      Radera
  12. Åh glömde helt bort frågesport sånt är ju kul! Jag gillar ju På spåret som ett exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att sitta hemma i soffan och tävla - ibland är man ju riktigt duktig, rent av snabbare/bättre än de som tävlar! Fast oftare inte om sanningen ska fram ...

      Radera