måndag, januari 22, 2024

SELFIE om matvanor

Hej igen alla glada SELFIE-människor! Från att förra veckan ha "tvingat" er att ägna er åt diverse kungligheter väljer jag denna gång att hoppa ner i något lite mer vardagligt. För vad vi väljer att äta, det berättar faktiskt rätt mycket om oss! Ser fram emot att bli bekant med era matvanor. Kanske kan det bli tips om nytillskott på hemmamenyn?

1. Det äter jag för lite: Bönor, linser

2. Det äter jag för mycket: Godis

3. Det bjuder jag på ofta: Potatisgratäng, en köttbit och sallad

4. Det är bra fredagsmys: Färska räkor, ost och en bit baguette

5. Det är gott när man är lite sjuk: Köttstuvning ville jag ha när jag var liten och krasslig. Maken påstår att jordärtskockssoppa är ett undermedel som botar det mesta. I andra kulturer blir man frisk av hönssoppa. Glass om man har ont i halsen!

6. Det fick mig att bli eller inte bli vegetarian/vegan: Jag är en typisk allätare. Finns massor med grönsaksrätter jag är jätteförtjust i, men jag kan inte tänka mig att avstå kött, fisk och skaldjur.

Förra veckan växte gänget bloggare som bidrog med var sin SELFIE. Här ser du vilka det handlar om, bara att klicka runt och kolla!

Margaretha, Femfemman, Mia, Hanna, Mrs Calloway, Susjos, Paula, Sara Pepparkaka, Hannele, Nilla, Kraka, BP, Lillasyster, Ingrid, Kina, ProfessorDeutsch, Orsakullan, Anki. Hoppas jag fått med alla!

Till sist är här veckans "utgångspunkter" redo för Ctrl+C:

1. Det äter jag för lite 
2. Det äter jag för mycket 
3. Det bjuder jag på ofta 
4. Det är bra fredagsmys 
5. Det är gott när man är lite sjuk  
6. Det fick mig att bli eller inte bli vegetarian/vegan:

Copyright Klimakteriehäxan

41 kommentarer:

  1. 🍒 🍉 inte så svårt att svara:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/01/matvanor-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var du snabb! Nej, men det ska inte behöva vara svårt heller!

      Radera
  2. Du kan läsa om mina ointressanta matvanor på bastmattan nu.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat är väl alltid intressant???!

      Radera
    2. Nja, nödvändigt, men inte särskilt intressant — mer av ett dagligt gissel.

      Radera
    3. Är glad att jag inte delar din inställning till mat - som jag tycker kan vara ett riktigt glädjeämne!!! Så olika kan det vara!

      Radera
  3. https://femfemman.blogspot.com/2024/01/selfie3-matvanor.html
    Precis som du äter jag för mycket godis pch för lite av nyttiga linser och bönor.
    Bra att det fanns en selfie ute, denna trista måndag. Blött, så in i bänken.Kanske inte ens blir någon promenad i dag. Lockar inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte nåt promenadväder - regn och ilsken blåst hos mig! Men dammsugaren och tvättstugan behåller sin charm förstås ...

      Radera
  4. Mina svar stämmer in ganska bra med dina. Jag tycker att mat är ett av livets glädjeämnen! (vilket inte dammsugaren och tvättstugan är!) Nu ska jag gå in och läsa de andras svar. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en njutning att äta gott! Det finns de som äter för att leva och de som lever för att äta - jag föredrar grupp 2 även om jag inte är där helt och hållet.

      Radera
  5. här kan en lätt få för sig att jag kopierat dig. men det råkar vara så att jag tycker som duhttps://mrscalloway.blogspot.com/2024/01/selfie-v-4-2024-matvanor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi ligger i samma fack här, det är tydligt!
      Godis är gott ... visst är det synd?!

      Radera
  6. Här en kommer en redovisning över min matvanor.
    https://ingrids.home.blog/2024/01/22/glad-mandag-och-selfie-4/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många som gillar godis, märker jag ... Kul att du är med här!

      Radera
  7. mina matvanor är inte mycket att skryta med! https://paulaz.se/selfie-med-ord-2-0-om-matvanor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att ha kommit ur livet som sockerberoende - beundransvärt! Kul att läsa dina svar.

      Radera
  8. Så du ogillar bönor du med!!! Det gör jag också. De bra växer i munnen på mig. Linser däremot, speciellt i indiska rätter tycker jag dock mycket om. Skulle heller aldrig komma på tanken att skippa kött och skaldjur. Tycker det där med veg-rätter har gått till överdrift. På mitt förra jobb bjuds det nuförtiden bara på vegetarisk mat när det är en event. Min bästis Yvonne och två killar vägrar veganska rätter och beställer sin egen mat... och betalar för det själva. Inte nåt som uppskattas av ledningen har jag hört...
    Så himla kul att antalet Selfien har ökat:-)

    Här kommer mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/01/glad-mandag-med-selfie-om-mat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog bättre om grönsaker än du gör, men vi är båda hängivna allätare, det är tydligt! Kul att du är med här!

      Radera
  9. Att äta soppa som är varm och näringsrik när man är sjuk är det vanligaste tror jag. Jag skulle gärna ta lite jordärtskockssoppa, som min farmor brukade laga.
    https://tankebubblor.se/2024/01/22/selfie-mat-matvanor-kost/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemgjord jordärtskockssoppa måste väl kvala in som delikatess??? Särskilt om en farmor gjort sig besväret!

      Radera
  10. Ja, mat är gott! https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/01/22/selfie-om-matvanor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ditt inlägg och blev sugen, både på suovas och svampsås ...

      Radera
  11. Jag är med även den här veckan. Kul tema med frågor kring mat. :-)

    http://hannaskrypin.se/selfie-4-om-mat/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterar ännu en godisgris i vårt Selfie-gäng ... Man behöver i a f inte känna sig ensam!

      Radera
    2. PS kommentar jag skrivit hos dig syns inte???

      Radera
  12. Tyvärr är jag inte med eftersom min blogglust inte finns. Men lusten att läsa en del bloggar finns kvar och givetvis funderar jag på hur jag skulle svarat.
    Jättekul att så många nu är med och jag är det men mer osynligt.
    Känner igen mig i flera av dina svar. Tycker om att laga mat, gärna med vänner och sedan äta många tillsammans. Tyvärr har många nu blivit till färre men trevligt det också oftast. Vad gäller bönor och linser avstår jag helt. Inget som varken min mage eller jag gillar. All inälvsmat går bort. Men i övrigt allätare där skaldjur är en favorit . Lagar och äter gärna asiatisk mat. Bjuder gärna också på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fräscha skaldjur är en underbar lyx - utan att vara skrämmande dyrt, i a f emellanåt! Min mage verkar tåla det mesta jag stoppar i mig, men det finns några saker jag vägrar: allt gjort på mannagryn och så blodmat (blodpudding).

      Radera
  13. Jättekul tema om matvanor!
    Så klart är jag med !
    https://susjos.blogspot.com/2024/01/glad-mandag-och-selfie-4.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad vore livet utan mat? Bortsett från att det skulle ta slut ... så skulle vi förlora ett tacksamt pratämne som kan handla om både stort och smått! Kul att du är med!

      Radera
  14. Håller med, vad vore livet utan mat! Här är mina svar https://www.anna-forsberg.se/selfie-om-mat/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hyllar purjolöken, det gör du rätt i! Kul att läsa dina svar!

      Radera
  15. Anonym9:46 fm

    Här är mina svar på veckans frågor:
    https://kraka.moah.se/2024/01/23/selfie-matvanor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du hänger med i SELFIE-skaran, vi kör ett tag till va?

      Radera
  16. Så blev jag anonym igen....

    SvaraRadera
  17. Nu har jag fått ihop mitt bidrag=) Ha en bra tisdag. Här kan blåsa bort.....
    https://mittskogsliden.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vi starta en ny grupp "vi som inte kan låta bli att äta choklad"? tror den gruppen skulle kunna bli rätt stor ... Kul att läsa dina svar!

      Radera
  18. Kul att läsa dina svar - och nu är mitt inlägg också på plats. https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/01/23/selfie-15/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst märker man att maten blivit dyrare, nästan rakt över. Men äta bör man annars ...

      Radera
  19. Hej.....
    ...kan konstatera att vi har några likheter, förutom sjukdomsmaten då
    https://open.spotify.com/playlist/5Op2eRgFDkzMeOrOVC6jkk?si=ceab13eca2c14bc6

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut har vi en del gemensamt när det kommer till vad vi stoppar i oss ...noterar att du och flera med dig slår ett slag för skorpor i samband med att man är krasslig, tycker jag minns att man fick te och skorpor om man hade kräkts???

      Radera