måndag, januari 29, 2024

SELFIE hemma hos

Välkomna till ännu en måndag i "nya" SELFIE-serien! Här gäller det att i några punkter  sex närmare bestämt – berätta något om sig själv som kompletterar den bild man redan låtit (blogg)omvärlden uppfatta.
Vill du hoppa in i gänget? Skriv en kommentar här att du är med och åtminstone jag kommer garanterat att kolla ditt inlägg, med en liten hälsning dessutom. I dag är det SELFIE nummer 5 i årgång 2024 (förra gången var det 2022). Upptäcker att jag tycker det är riktigt roligt att klura ut nya "trigger-punkter"! Och nu blir du bjuden till mig, medan jag hoppas på att bli inviterad hem till dig! "Hemma hos" är grejen denna gång.

1. Det tittar jag direkt på när jag kommer på mitt första besök i ett hem: Vad har de för böcker i hyllorna? tätt följt av: Vad har de för något på väggarna? (Det blev direkt komiskt när jag gjorde likadant på den tiden då vi var ute och letade bostad  som om böcker och tavlor skulle ingå i köpet ...)

2. Det irriterar mig, såväl hemma hos mig själv som hemma hos andra: Om tavlorna hänger på sniskan!

3. Det har jag onödigt många av: Vaser och ljusstakar. Men jag använder dem!

4. Vän av vita väggar eller ska det vara mönstrat? Vita väggar. Håna mig om ni vill. Men med vita väggar kan man variera, leka med bilder och textilier och mönstrade möbler.

5. Den detaljen är viktig hemma hos mig: Jag tvekar inte att kalla mig kuddoman. Med kuddar kan man pigga upp sitt hem jättemycket. Behöver inte bli dyrt heller.

6. Hur viktigt är det med växter hemma? Jätteviktigt! Har alltid levande blommor. Bland krukväxterna  räknar jag orkidéer, kalanchoe/våreld och Saint Paulia till mina trognaste vänner, de överlever det mesta och nöjer sig med vatten en gång i veckan.

Förra veckan bjöds vi på SELFIEs av dessa bloggkompisar:  HanneleMargaretha FemfemmanKinaIngridPaulaBPSusjosSara PepparkakaHannaNillaMrs CallowayAnna i Portugal, KrakaLillasysterAnki, ProfessorDeutsch,

Och här är veckans sex punkter redo får Ctrl+C: 
1Det tittar jag direkt på när jag kommer på mitt första besök i ett hem  
2. Det irriterar mig, såväl hemma hos mig själv som hemma hos andra 
3. Det har jag onödigt många av 
4. Vän av vita väggar eller ska det vara mönstrat?  
5. Den detaljen är viktig hemma hos mig 
6. Hur viktigt är det med växter hemma?

Copyright Klimakteriehäxan

38 kommentarer:

  1. Saint Paulia brukar jag döda direkt. å andra sidan växer både hoyan och clivian ohämmat utan att förstå att de har till uppgift att blomma också
    https://mrscalloway.blogspot.com/2024/01/selfie-hemma-hos-vecka-5-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får pröva några nya växter, det finns säkert nån som kommer att trivas hos dig! Sedan får man stå ut med att de dör ibland, det är ju högst naturligt! Kul att du hänger på med SELFIE, du var snabbast i vändningarna denna gång!

      Radera
  2. Nu har jag städat hemma hos mig, så ni kan komma för att se hur jag har det.
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du stör dig allt mindre på allt färre grejer - låter väl vilsamt, klokt och jättebra! Tack för titten hemma hos dig!

      Radera
  3. Förutom sista frågan skulle jag bara kunna kopiera dina svar - också.
    Vad gäller tavlor som hänger på sniskan så är jag bara tvungen att räta upp dom, oavsett var jag befinner mig. Alla mina tavlor har en dutt häftmassa längst ned på insidan av ramen, då hänger det aldrig snett.
    Växter däremot är det värre med. Har inga gröna fingrar och har endast en (levande) novemberkaktus och en (halvdöd) Twister som jag kan skryta med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn har retat mig mer än en gång när jag rättar till tavlor i diverse offentliga miljöer, som på restaurang ... Har också häftmassa på några, funkar rätt bra. Ändå kan jag upptäcka nån tavla som är på glid emellanåt ... Om växterna dör emellanåt för man stå ut med det tycker jag. Tveka inte att köpa nya, det är fina ett tag i alla fall!

      Radera
  4. LillaSyster1:47 em

    Så nu har gjort iordning min selfie, den kommer imorgon. Kul att läsa dina svar och de liknar inte mina =) förutom på sista frågan.

    SvaraRadera
  5. Klaaaar! Nu har jag skrivit min selfie. Ett hem säger så mycket om dess ägare tycker jag. Det beror inte på om det är välstädat eller stökigt, utan det är hela atmosfären som gör det trivsamt, eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det! Med städningen kan det vara lite si och så, med stämningen är det viktigare!

      Radera
  6. misstänker att du skulle kunna bli irriterad hos oss:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/01/hemma-hos-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Klart störande att du svarat FEL på punkt 5!!!!

      Radera
  7. https://paulaz.se/selfie-med-ord-hemma-hos/ Hej, här kommer mitt hemma-hos-reportage! Böcker, ja, förr hade jag också bokhyllor, nu har jag ingen plats för sådana på mina 36 kvadrat. Sorgligt men sant. Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin vecka önskas förstås även du! Tack för att man fick göra ett hemma-hos hos dig i Falun!

      Radera
  8. Anonym4:30 em

    Dags att köpa orkidéer snart. Får dem sällan att blomma om. Inte heller "glödande". Förr blommade de flera gånger om.
    Blir sugen på st Paulia. Många år sedan sist.
    Så växter är viktigt!
    Ska göra Selfien innan jag åker på spinningen. Publicerar i morgon. femfemman.blogspot. com//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ser vi fram emot det!

      Radera
    2. Kul att läsa dina svar, förstås. Vi kör ett tag till va?

      Radera
  9. Nu har jag tänkt klart;-) Här:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/01/glad-mandag-med-selfie-hemma-hos.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar - jo, vi känns väldigt lika här även om jag är mer inriktad på växter än du.

      Radera
  10. Vita väggar och kuddar, det är min grej också!
    https://susjos.blogspot.com/2024/01/selfie-hemma-hos-och-glad-mandag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man en gång upptäckt charmen med kuddar går förtjusningen aldrig över, tror jag. Men ibland blir man tvungen att rensa lite ...

      Radera
  11. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/01/29/selfie-hemma-hos/ Jag har försökt svara. Jag brukar snarare vara den som folk irriterar sig på än den som är irriterad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med skor på dörrmattan känner jag igen som lite irriterande, faktiskt. Eftersom det ju kan tänkas att fler vill komma in! Kul att du är med i det här äventyret!

      Radera
  12. https://tankebubblor.se/2024/01/29/selfie-hemma-hos/
    Ja visst är det fint med växter. Det är lite småtrista i januari kanske men de flesta hänger med ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillar dina Ikea-stolar - jag är en nöjd och glad ikea-kund, ikea är till och med en etikett här på min blogg!
      Roligt att läsa dina svar, hoppas du återkommer!

      Radera
  13. http://dittemitti.se8:29 em

    Så roligt att läsa både dina och en del andras svar. Och som vanligt funderar jag på vad jag skulle svarat. Och i flera av dina svar stämmer jag in. Vita väggar ger stora möjligheter till variation med tavlor, gardiner och annat. Och det blir ljust. Tavlor vill jag ska hänga rakt. Är nog uppvuxen med det. (Hade en pappa som även hade mattfransar i giv akt. Även skor och allt annat)
    Vad häller blommor har jag 14 orkidéer och det brukar vara fler.. Alla blommar ju inte direkt samtidigt. En novemberkaktus finns också. Just nu även ekplantor som ska i jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset är ju så himla viktigt och visst bidrar vita väggar till det!
      Nu påminde du mig om att mamma kammade mattfransarna när hon hade dammsugit ... Hon planterade också en ek, som jag faktiskt skrivit om, kanske går ditt projekt lika bra?:
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2015/09/en-ensam-ek-vid-granbo.html

      Radera
  14. Hänger på jag med även denna vecka. Kul tema tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så kommer min länk här: http://hannaskrypin.se/selfie-5-hemma-hos/

      Radera
    2. Välkommen in i gänget "Vasens vänner"! Roligt att du hänger på här.

      Radera
  15. En dag sen, men nu är jag med!
    https://ingrids.home.blog/2024/01/30/prata-vader-och-selfie-5/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls för sent, jag menar att man har hela veckan på sig! Ser att vi tycker lika på flera punkter. Ha en fortsatt fin vecka!

      Radera
  16. Kul tema och kul att läsa dina svar.
    Sådär ... nu är jag också med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir helt tagen av din ärvda kaktus. Wow säjer jag bara!

      Radera
  17. Intressant, fast denna gång var det inte mycket likheter...
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/01/hemma-hos.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vi har en modig man i gänget! Vi tänker lité lika, bl a om de vita väggarna.

      Radera
  18. Bättre sent än aldrig brukar det ju heta. Här kommer mina svar på veckans frågor:
    https://kraka.moah.se/2024/01/31/selfie-hemma-hos/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här får man skynda långsamt om man vill! Kul att läsa dina svar. Du hade en aspekt på växter som jag absolut inte tänkt på!

      Radera