lördag, januari 20, 2024

Livet i en konstgjord oas

Ibland förändras ens omvärld raskt och drastiskt. Som i går. På några timmar sjönk temperaturen omkring mig med, i runda slängar, 40 grader. För på Arlanda togs vi emot i går kväll med 19 minus. Men nu är vi hemma igen, hej mitt vinterland!

Jag har befunnit mig på en ö som i princip saknar naturlig växtlighet. Här lyser solen över enorma sandstränder och snustorra kullar, medan vinden far hårdhänt fram över allt och alla  namnet Fuerteventura har ön fått för att det blåser kraftigt här för det mesta, vilket gläder vindsurfare som kommer hit från hela världen. 

Men i detta ökenlandskap har människan skapat oaser med hjälp av palmer, cypresser, kaktusar och andra tåliga växter, fast alla kräver bevattning för sin överlevnad. En del blommar snällt, som hibiscus, oleander och bougainvillea, andra har jag aldrig förr sett. Resultatet blir turistvänligt och vackert, utan att likna den svenska trädgårdstäppan eller den expertanlagda slottsparken. Och om man som jag gillar att plåta blommor så finns det objekt att rika kameran mot!

Utanför mitt fönster ligger snön vit, men i min laptop blommar det vackert i solen. Välkommen in i oasen!

Med risk för att bli missförstådd kan jag tycka att vissa planteringar är direkt pittoreska.

Hibiscus.

Hoppas att ni alla ser/inser att detta är ett foto på en fågel. En duva tror jag.

Får mig att tänka på taket av körsbärsblommor som pryder Kungsträdgården vår efter vår.

Svårt att tro att det är öken runt omkring eller hur?

Obekant skönhet. Men nu vet jag, tack vare Google Lens: detta är en blommande
Fire Spike eller Kardinal´s Guard.

Verkar vara släkt med pelargonian?

Bougainvillea förskönar ett staket.

Där stigen slutar tar havet vid.

Kaktusarnas basketbollteam tränar, tror jag.

Nerium oleander

Kaktusar kan se ut nästan hur som helst, verkar det som.

En variant på bougainvillea, kanske?
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Det är en pelargon, hade du tagit på bladen hade du upptäckt att det är en doftpelargon med stark doft av pepparmynta. Jag måste ta på bladen varje gång jag passerar den stora planteringen på strandpromenaden mot Amadores på grann ön GC. Fina bilder och jag förstår att det var kyligt att komma hem : Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, tänkte inte på det! Men den såg ju verkligen ut som en pelargon.
      Lite avundsjuk är jag nog på dig som är kvar i solen och värmen. Och Gran C är roligare än Fuerteventura, helt klart.

      Radera
    2. LillaSyster5:05 em

      Jag är hemma sedan en vecka men jag längtar tillbaka alldeles förskräckligt =)

      Radera
    3. Aj då, jag trodde du var "långliggare" ... vi valde en bra vecka att vara borta, du valde en dålig vecka att komma hem ...

      Radera
  2. Välkommen hem till den bistra, kalla och vita verkligheten. Tusen tack för alla dessa härliga bilder från kaktuserna. Älskar kaktusar. De kräver precis ingenting och är väldigt roliga och "uppiggande" att titta på. Bra fotat där!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite TLC kräver nog de här i alla fall - för att bli så stora!!! men häftigt resultat blir det. Har knappt vågat sticka näsan utanför dörren i dag ...

      Radera
  3. Låter som du haft en härlig tid på ön och underbart med all den konstgjorda blomningen :) Kaktusar har vi i trädgården av alla möjliga slag. Det är exotiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön vecka med balkonghäng, vattengympa och lite dopp i havet. Men en andra vecka skulle bli för innehållslös, finns inte mycket att ta sig till.

      Radera
  4. Hannele7:37 em

    Vackra foton, jag har samlat på suckulenter 🌵 förr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har några småttingar men samlar inte.

      Radera
  5. Välkommen hem! Och till vintertemperaturer, Förstår att du haft det bra. Tack för vacker blomsterprakt. Och visst är kaktusar fascinerande och så även den övriga blomsterprakten.
    Är några år sedan jag var på Fuerteventura och tänkte i julas när vi var på Teneriffa att det verkligen är skillnad på just grönskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla andra kanarieöar jag besökt är mycket grönare, den här skulle jag inte kunna bo på!

      Radera
    2. fantastiska bilder! fågelbilden är något alldeles speciellt. vattengympa låter bra

      Radera
    3. Vattengympa är definitivt bra, rätt kul dessutom! Roligt att du gillar mina foton (och fågeln, jag har ju pippi på fåglar som du nog vet)

      Radera
  6. Otroligt vackert. Blir så sugen på en resa till sol och värme. Men maken vill inte. Han blir förkyld.... Ska man åka ensam? Har iaf enats om en resa till Nordkap i maj Hoppas attd et inte är minusgrader då. Lite motsats till din sköna esa. Men platser som jag gärna vill se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordkap låter jättespännande! Men förstås inte för solens och värmens skull ... inte för blommornas och kaktusarnas heller ...
      Att åka ensam? Nja. Nog är det roligare med sällskap, vart man än ska.

      Radera
  7. Tack för inbjudan, den var mycket välkommen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt om du "trivdes" här en stund!

      Radera