söndag, januari 14, 2024

Solig skyltsöndag från Spanien

Fredag morgon plåtar jag den första skylten till min spanska Skyltsöndag! Till den kargaste av öar, Fuerteventura, flög vi. Det har gått nästan exakt fem år sedan vi flög senast, så vi bjöds på en och annan nyhet. Som till exempel att man nu tvingas gå nästan hur långt som helst inne på Arlanda, men säkerhetskontrollen går i stället fortare, eftersom datorer etc inte behöver plockas ur handbagaget längre.

Väl ombord upptäcker jag en mycket liten och väldigt diskret men ändå märkvärdig skylt: endast "litteratur" får förvaras i facket på stolens rygg! Så försök inte stoppa in en banan där, det är verkligen inte tillåtet ...! Måste väl vara en nyhet, om än väldigt liten (titta noga på bilden)!

Enstaka passagerare (väldigt få) reser med mask. Väl framme på resmålet och på plats i bussen som tog oss till hotellet sitter skylten som påstår att mask är obligatorisk. Tror att man helt enkelt glömt att ta bort den, eller så var klistret för bra? 

Kan förstås inte låta bli att komplettera mina skyltar med några "vykort". Härligt att solen skiner. Meddelanden hemifrån rapporterar mer snö och antal minusgrader, saknar dem inte! Sedan är det förstås som vanligt: du hittar vägen till fler skyltande bloggare via BP.

Vi har betalat för "delvis skymd havsutsikt". Då undrar jag hur hel utsikt kan se ut?
Obs: jag klagar INTE.

Väldigt charmig skylt vid barnpoolen: här använder man flythjälp, exempelvis
armkuddar! Tror att mina barnbarn skulle trivas här.

Om en skylt har ett trist förbudsbudskap blir den lite trevligare om man gör den vacker
i hörnen eller hur? Då får man väl förlåta ett franskt stavfel ...

Här har man tänkt till och tänkt om. Rummet är nästan perfekt men lite tillsyn kan
behövas! (till vänster). Eller så är det perfekt, kräver alltså inte städning (till höger).

Större delen av den här ön är gråbrun och utan naturlig vegetation. Men man
försöker. Palmer och kaktus är populärt och verkar ha hyggliga överlevnadschanser.


Papegojblomman är importerad från Afrika men vanlig på Kanarieöarna.

Här har en bit av den karga jorden förvandlats till en oas.
Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Underbart att komma iväg ifrån kylan, bra beslut och fint skyltat.
    Stackars Mats, inte få lämna hotellet måste ju vara trist. ;)

    Ha en skön vistelse nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi verkar t v ha tur med vädret: fint här, ruggigt hemmavid ... Vad beträffar Mats så hänger jag visst inte riktigt med???

      Radera
  2. Tusen tack för det underbara och soliga bidraget till Skyltsöndag. Jättekul att du vill skylta trots att du är på semester:-)
    En bra flygtid - inget fakirflyg här inte. Man förväntas väl att ha god kondis på Arlanda;-)
    Gissar att ni flög med SAS som inte vill ha bananer i tidningsfacket - hahaha:-)
    Utsikten från hotellrummet är helt fantastisk, speciellt den blåa bakgrunden.
    Dörrskyltarna älskar jag. Smart och helt i linje med PK miljötänk.
    Kakel-förbudsskylten är lite charmigt, inte minst på grund av den tyska texten som jag inte förstod förrän jag läst den engelska varianten - hahaha:-)
    Härliga bilder från omgivningen. Hoppas du vill lägga upp många fler under veckan:-)

    Tusen tack för den härliga skyltningen och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills är vädret idealiskt: lite lite dis framför solen, men varmt och vackert. Hoppas det håller i sig. Har just varit på en timmes massage. Njutning! (men inte lämpligt för skyltning, haha)

      Radera
  3. Härlig skyltning! Och visst känns värmen på Fuerteventura genom bilderna.
    Ja, en kan ju sedan undra hur utsikten är från ett rum med obruten havsutsikt.
    Förstår att du inte klagar.
    Ha det allra bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njuter så mycket jag kan ... det var ju så himla längesen sist, fem år!!!

      Radera
  4. du får besöka simhall med dina barnbarn, vår yngsta var liten och vi fick vara i varmbassängen 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simhall är OK men pool utomhus i varmt klimat är härligare.

      Radera
    2. då får du ta med barnbarnen med på nästa flyg!
      Men det kan bli oftare i simhall

      Radera
  5. LillaSyster7:58 em

    Jag lämnade igår ett soldisigt GC, men värmen var det då inga fel på. Då har Arlanda tagit ett stort kliv framåt, hoppas att andra flygplatser tar efter- för vi får alltid plocka ur datorer och läsplattor ur handbagaget vid säkerhetskontrollen. NJUT nu av härliga dagar. Själv längtar jag redan tillbaka......men katten här hemma är lycklig att ha mig hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska perfekt temperatur här faktiskt, runt 23-24 på dagen. Känns perfekt! Jag hade nog egentligen hellre åkt till GC, men nu var det det här som gällde för sista-minuten och jag är rätt nöjd!

      Radera
  6. Så underbart att du är på en Kanarieö och njuter! Värme och sol i januari är aldrig fel! Underbara skyltar visar du också. Japp, på Arlanda får man numera gå en bra bit, de tär ganska nytt, och som tur är det inte speciellt trångt i korridorerna, och visst är det skönt att slippa ta ur läsplattor och datorer ur handbagaget. Ha underbara dagar i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi är glada över miljöombytet!

      Radera
  7. Då är vi nästan grannar då. Lite vatten emellan bara men varmt och skönt har vi också.och solen har lyst idag. Njut fullt ut och fina skyltar har du hittat hela vägen fram till "sommarstugan"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inga klagomål på "sommarstugan"! Dagen börjar grå men solen tar sig fram så småningom. Perfekt!

      Radera
  8. En bra skyltmix och härliga vykort!
    Njut av tillvaron och värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gjorde mitt bästa - men jagade inte solbränna, tror jag slutat med det. "Riktiga" vykort skickar jag inte heller längre ...

      Radera
  9. En färdas fort på nätet från Falun till Spanien! Det är nästan teleportation. ;-)
    Jag undrar också hur hel havsutsikt ser ut.
    Ja, visst har de tänkt till när de gjorde dörrskyltarna för behov av städning eller inte.
    Det ser härligt ut med sol, klarblå himmel och bad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en skön vecka, inte mindre skön när man fick väderrapporterna hemifrån!

      Radera