tisdag, januari 16, 2024

Om kärlek

Störst av allt är kärleken, det har vi ju hört och tagit in och i bästa fall också känt av. Denna veckas tisdagstrio ska bjuda på tre läsäventyr om att älska (i handling eller boktitel), så har Ugglan bestämt.

"Hos blondinerna" är en av novellerna i Gerda Anttis debutbok, "Kväll efter kväll", som jag just avslutat. Disa har en intensiv kärleksaffär med Klas, medan hans fru Gunnel inte verkar fatta någonting utan får nöja sig med det (lilla) som blir över när passionen tagit sitt. En berättelse om ohejdad, skamlös åtrå och svek som får ett oväntat slut. Antti var en lysande skribent redan från start! 

"En dag" (One day) handlar om den 15 juli, för det är dagen då de två huvudpersonerna möts och lågan tänds. De blir inte ett par, men de fortsätter att ses just detta datum år efter år och håller relationen vid liv. David Nicholls skrev, jag läste och gillade. 

"Euphoria" av Lily King handlar om tre unga forskare i antropologi, en kvinna och två män, som hamnar i ett kärleksdrama där alla tre dras in medan de arbetar under tuffa förhållanden i primitiv miljö. Bygger delvis på den legendariska antropologen Margaret Meads liv. 

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Gerda Antti är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt tagen av att redan hennes debut var så himla välskriven.

      Radera
  2. jag slutade läsa Antti efter ganska många år. tyckte att hon var så gnällig. One Day står i hyllan. oläst. Euphoria måste jag läsa. Margaret Mead har jag träffat på i olika sammanhang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har verkligen inte läst allt av Antti, men hpn är en spännande dam tycker jag. Euphoria är klart läsvärd, triangeldramat laddat!

      Radera
  3. En dag har jag läst. Jag tyckte det var en fin och sorglig kärlekshistoria.

    SvaraRadera
  4. Fröken Christina3:59 em

    Vilken trio. Jag har inte läst någon av dem men hört talas om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag vågar påstå att det är en bra trio!

      Radera
  5. Den där "En dag", har den blivit film? Jag tycker mig minnas handlingen med de två som möts en gång om året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har den, absolut. Men jag har bara läst boken.

      Radera
  6. Har aldrig hört talas om varken författarna eller titlarna, så... vad ska jag då kommentera om;-)

    Säger bara - fortsätt och njuuuuuut av värme och sol. -16 i Stockholm idag var INTE roligt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men +23 tycker jag är rätt lagom ...

      Radera
  7. Lite nyfiken på de här böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas de funkar även för dig!

      Radera
  8. En dag och Euphoria har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anttis bok är från 60-talet, en ren händelse att jag råkade hitta den. Euphoria finns en svensk roman också, av Elin Cullhed, den har jag inte läst.

      Radera
  9. Anonym8:29 em

    Tack för tips! "Hos blondinerna" har jag läst liksom hela boken. En bok jag nog nu ska läsa om. Övriga kände jag inte till./Ditte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag hade läst den tidigare. Undrar mycket över Anttis lååånga skrivuppehåll. Skrev hon makens böcker då?

      Radera
  10. En dag har jag faktiskt läst och även sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tordes inte se filmen eftersom jag tyckte så mycket om boken ..,.

      Radera