tisdag, januari 30, 2024

Suveränt berättat

Tisdagstrion är en återkommande bloggutmaning från Ugglan & boken, en utmaning som vi är många som antar. Denna vecka har tre nyckelord:  "saga", "historia" eller "berättelse" i boktiteln. Bara att sätta hjärnan på "sök"!

"Berättelserna" av Torgny Lindgren är ju självklar. Få författare är bättre på att just berätta än denne gudabenådade man, ännu bättre blir det i regel när han läser sina egna texter. I den här samlingsvolymen finns exempelvis den underbara novellen om målaren Brokiga Blad. Och den om relationen mellan Selma Lagerlöf och Verner von Heidenstam! "Uppfinningarnas moder" har fått mig att skratta högt. Känner att jag verkligen borde läsa om alltihop. Igen.

"Sagan om det röda äpplet" är en evig favorit i barnbokshyllan. Vilken härlig story! Jan Lööf skrev och ritade, och han fick Expressens Heffaklump-pris för det. I bilderna finns så många kul detaljer att upptäcka, och både små och stora har roligt under läsningen, som med fördel är av typen hög-. Vårt exemplar är ganska slitet, lagat med tejp och det bevisar väl också något!

"Kärlekens historia" (History of Love) av Nicole Krauss är en roman som jag läste och gillade, men som Dottern läste och älskade! Undrar hur många gånger hon läst om den? En varm historia i New York-miljö där den unga flickan och den gamle mannen möts kring en bok han skrivit.

Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. Det stora huset av Nicole Krauss har jag läst, annat av Torgny Lindgren, undrar om treåringen fick äpplet 🍎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte den Krauss-boken till Dottern, men den tyckte hon inte lika mycket om. Jag har inte läst den.

      Radera
  2. Kärlekens historia tyckte också jag mycket om och Sagan om det röda äpplet läste jag för barnen när de var små.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Hoppas då (eller antar helt enkelt) att du inte missat samlingen av Torgny L:s noveller eller skrönor eller vad de ska kallas.

      Radera
  3. Jan Lööf känner jag ju till, men hans böcker läste jag inte när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet ju inte hur gammal du är, men när jag var barn fanns hans böcker inte. Däremot har vi haft stort nöje av dem med barnen, födda på 80-talet!

      Radera
  4. Här skulle man nog deltagit, har ju ett helt litet bibliotek att leta i...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ibland behöver man inte leta länge!

      Radera
  5. Okända böcker för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  6. Sagan om det röda äpplet minns jag att jag läste för barnen nån gång. Lustigt för övrigt att du nämner Selma Lagerlöf utan att ta med Gösta Berlings saga ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt lustigt, det håller jag med om - men så råkade det bli!

      Radera
  7. Sagan om det röda äpplet läste vi för barnen. Den finns ju som tecknad film också, vet inte hur många gånger vi såg den

    SvaraRadera
  8. Sagan om det röda äpplet är verkligen en klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och väl värd klassikerstämpeln!

      Radera
  9. jag får nog ge Krauss en chsans till. har försökt läsa den en gång men det gick ine alls bra. Torgny Lindgren går alltid bra. liksom Sagn om det röda äpplet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån med bok av Krauss har inte jag läst. Men Torgny L och Lööf, dem läser jag, inte bara en gång.

      Radera
  10. Som jag sagt så många gånger förut - ni bokbloggare är otroliga! Ni är så otroligt allsidiga och har världens "fantasi" att skapa nya teman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker upphör ju aldrig att fascinera.

      Radera
  11. Krauss bok och Sagan om det röda äpplet har jag läst. Har läst annat av Lindgren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ALLT Torgny L skrivit är ju BRA!!!!

      Radera
  12. Röda äpplet! Absolut favoritbok. Lööfs bilder är oefterhärmliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är verkligen kanonbra. Vi har eller har haft flera, Skrot-Nisse t ex.

      Radera
  13. Jan Lööfs bok har jag läst, men inte de två andra.

    SvaraRadera
  14. Fröken Christina8:09 fm

    Sagan om det röda äpplet. Åh, vilka minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra barn kunde den utantill, jag också, tror jag. Det är verkligen en lysande barnbok som man inte tröttnar på att läsa högt heller.

      Radera