söndag, januari 14, 2024

SELFIE om kungligt

Danmark har sedan ett dygn en kung igen. Frederik tar över efter 52 år med drottning Margrethe, hans mamma. En klart imponerande dam! Någon sorts språkgeni är hon i botten, lyssna bara på hennes svenska (mamma, drottning Ingrid, var förvisso svensk). Från franska har hon översatt klassiker till danska, och ytterligare några europeiska språk talar hon visst också utmärkt. Lägg därtill ett betydande konstnärskap, klart erkänt inte bara för hennes signatur, hon har jobbat under pseudonym ibland! För egen del uppskattade jag verkligen tv-dokumentären när drottningen guidar tittarna runt i Amalienborgs slott. Hon kan sin historia, sin arkitektur och de gamla traditionerna! Hoppas den kommer tillbaka på SVT Play nu när hon är aktuell igen, håll utkik.

Men hur ser våra "relationer" till kungligheterna ut? Där har ni ämnet för denna veckas SELFIE. För även om man är 100 procent republikan förhåller man sig ju till både Bernadottar och andra majestäter.

1. Har du besökt något slott som turist? Vilket i så fall, och vad tyckte du? Stockholms slott är verkligen värt ett besök! Vilken konst (både gammal och nyare), vilka rum, vilka möbler! Kan verkligen rekommendera Rosendals slott också, ligger på Djurgården. Men gå runt med guide!

2. Drömde du om att bli prins/prinsessa när du var liten? Inte så intensivt, tror jag, även om det "hörde till" på 50-talet när Hagasessorna var som hetast. Men jag ritade prinsessor med krona på långt böljande hår (sånt jag aldrig skulle komma i närheten av, då var banne mig en krona på skallen mer realistisk!)

3. Sitter svenska regentlängden kvar i minnet sedan skoltiden? Nej jag har nog aldrig kunnat den. Varför skulle man lära sig den? Möjligen bra om man tävlar i frågesport. Men det gör ju inte jag.

4. Tittar du på tv när kungliga evenemang sänds? Om ja, berätta varför? Jo, jag tittar åtminstone ibland. Älskar exempelvis hattarna som engelska prinsessor & Co bär på bröllop ... de underhåller mig riktigt länge! Rent generellt roas jag av kläderna. Lite som i "Downton Abbey" om ni förstår.

5. Har du läst brittiske prins Harrys självbiografi "Den andre" (Spare)? Om ja, vad tyckte du i så fall? Jag har inte läst men faktiskt funderat på det, sedan någon som jag betraktar som seriös (Joar Bendjelloul?!) rekommenderade den. Otrolig såpopera som pågår i Buckingham Palace med omnejd! Ett bra exempel på att verkligheten kan slå fiktionen.

6. Bör Carl XVI Gustaf avgå till förmån för sin dotter? Tänker att för Victorias skull är det skönt om han sitter kvar. Så får hon ha lite mera privatliv ett tag till. Tror hon förtjänar (och behöver) det.

Förra veckan deltog en lång rad bloggare med en SELFIE-text (och, för tydlighets skull, det är inte förbjudet med bilder men tanken är att de inte ska behövas): Ingrid, Margaretha, BP, LillaSyster, Susjos, Mia, Anki, Femfemman, Paula, Hanna, ProfessorDeutsch, Kraka, Orsakullan, Kina, hoppas jag inte missat någon?! Och kom ihåg: man kan leverera sin SELFIE vilken av veckans dagar som helst. Jag ser fram emot era nya SELFIEs!

Till sist är här denna omgångs "utgångspunkter" redo för Ctrl+C:

1. Har du besökt något slott som turist? Vilket i så fall, och vad tyckte du? 
2. Drömde du om att bli prins/prinsessa när du var liten?  
3. Sitter svenska regentlängden kvar i minnet sedan skoltiden?  
4. Tittar du på tv när kungliga evenemang sänds? Om ja, berätta varför?  
5. Har du läst brittiske prins Harrys självbiografi "Den andre" (Spare)? Om ja, vad tyckte du i så fall?  
6. Bör Carl XVI Gustaf avgå till förmån för sin dotter?

Copyright Klimakteriehäxan

42 kommentarer:

  1. Allt om mina kungliga böjelser finns att beskåda på bastmattan.
    Margaretha
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

    SvaraRadera
  2. https://femfemman.blogspot.com/2024/01/selfie3.html Idag kommer Selfien på rätt dag. Tack för att du engagerar oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla veckans dagar är rätt för en blogg-SELFIE! Roligt att du hänger på!

      Radera
  3. Här kommer mitt svar; https://eggetbok.blogspot.com/2024/01/selfie-om-kungligt.html

    SvaraRadera
  4. Jag är med den här veckan också. Kul tema med kungligt. :-)
    http://hannaskrypin.se/selfie-3-kungligt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där du har trillat dit ... välkommen!

      Radera
  5. missade förra gången
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/01/selfie-v-3-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu så!!! Välkommen i skaran som bjuder på mer kunskap om sig själva!

      Radera
  6. Höll på att missa, men nu har jag lagt till selfien! Å en bild råkade komma med! Kul med kungligt!
    https://susjos.blogspot.com/2024/01/glad-mandag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tar dig tid till detta mellan alla nattpass och all träning!

      Radera
  7. Hej på dig som flugit till solen istället för att huttra med oss andra här hemma. Min selvie är publicerad och återfinns här https://paulaz.se/selfie-med-ord-2-0-3/ Ha en jätteskön semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns som en bra vald vecka för att vistas söderut - fast det handlar ju inte om planering utan om tur, sista-minuten-tur. Och tack för din SELFIE.

      Radera
  8. Det här blir första gången jag är med! https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/01/15/selfie-om-kungligt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen! Rakt in i den kungliga yran ....

      Radera
  9. Vilket roligt "tema". Har tittat in idag hos många av deltagarna som är med och för egen del svarade jag lite lätt hos BP.
    Visst har den danska drottningen varit enastående.Så allsidig och med mycket humor.
    MIna svar var ungefär som dina. Många slott har jag besökt som reseledare och som privatperson. Gillar ju historia.
    Och regentlängder är jag ganska bra på. Har liksom ingått i mitt lärarjobb.
    Boken om prins Harry fick vi i julklapp och har nästan läst ut den. Inte det bästa jag läst men ändå ok-
    Hoppas du har det bra på ön och att det fina vädret är med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte klaga på vädret, inget annat heller tror jag. Får kolla vad du skrivit hos BP.

      Radera
  10. 👑 kunde inte låta bli att svara:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/01/kunglig-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du passar in i SELFIE-skaran tycker jag.

      Radera
  11. Drottning Margrethe en klart imponerande dam! Jag tycker att de flesta kungligheter gör ett bra jobb. Victoria är en favorit. Jag skriver lite på min blogg också om kunglig idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dej om mycket i dina svar! Kul att du är med!

      Radera
  12. Här kommer mina svar:
    https://kraka.moah.se/2024/01/15/selfie-kungligt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstås kollat (har kollat alla som lagt in länk här) och det är riktigt roligt att läsa svaren, dina såväl som andras! Om en vecka åker vi igen, helt annat ämne lovar jag!

      Radera
  13. Me again: Vet du att hela det svenska OS-laget finns på Fuerteventura just nu?! Eller rättare sagt alla som är uttagna. Allt från friidrottare till seglare, brottare, simmare med mera. Hoppas du får en skymt på några av dom och leker lite mammarazzi;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade inte en aning, Och kommer med största säkerhet inte att springa på dem. Den här ön är ingen man skuttar omrking bland trevligheter på, den erbjuder inte mycket mer än vind, sol och vatten.

      Radera
  14. LillaSyster6:48 fm

    https://mittskogsliden.blogspot.com/2024/01/selfie-3.html?m=1

    Nu finns den att läsa =)
    Ha en bra dag! Här är -17, tur att man inte har ett slott att värma upp. Men
    det känns inte så kul att strax behöva gå ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad över veckans plusgrader, helt klart! Kul att du är med och bjuder på din SELFIE.

      Radera
  15. Nu är jag också med!
    https://ingrids.home.blog/2024/01/16/javla-karlar-och-selfie-3/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du bjuder på ännu en SELFIE!

      Radera
  16. Tisdag och 16 grader kallt. Nu är min selfie klar. Hoppas du har det skönt där du befinner dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag har det varit runt +23, det blev vattengympa i poolen och ett dopp till ... klagar inte! Roligt att SELFIEn lever.

      Radera
  17. Hade kunnat svära på att jag kommenterat din Selfie, men det hade jag uppenbarligen inte, eller så försvann kommentaren.
    Trean, fyran och femman är vi helt överens om. Just kungligheternas hattkreationer, eller man kanske kan kalla dom för konstruktioner är bara dom värda att kolla på. Och kommer du ihåg QE II:s knallgula, rosa och limegröna kycklingkappor?

    Så himla kul att så många hänga på Selfie:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bettans stil skulle inte många av hennes jämnåriga klara, den saken är klar. Och så hatten och den obligatoriska handväskan, tror alla var i samma modell? (om din kommentar fanns men försvann är det jättekonstigt, vet inte att det har hänt förr)

      Radera
  18. Visst är det roligt att följa kungligheternas klädmode. De har ju lite att välja på, och kläderna sitter bra på deras smäckra figurer. Jag vill nog besöka några slott har jag bestämt, inte ens Stockholms slott har jag besökt fast jag bodde i staden så många år. Då var det helt andra prioriteringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har du ju (minst) ett härligt slott kvar att uppleva!

      Radera
  19. Du verkar ha full koll på kungligheter både här å annorstädes......eller det kansk heter annorländers.....själv är jag väl så att säga totalt blank!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/01/selfie-utan-pinne_16.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite lagom koll, kan vara yrkesskada bitvis ... men i tider när en pojke från Ockelbo och en skräp-tv-tjej kan bli prins och prinsessa har ju sakerna förändrat sig en del ... Kul att du är med!

      Radera
  20. https://www.saramadeleine.se/2024/01/14/selfi-utmaning/


    Mitt bidrag 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du hänger med i denna "lek"!

      Radera
  21. Jag är nästan säker på att jag kommenterade det här inlägget ... undrar vart det tog vägen. Jag var i alla fall med: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/01/16/selfie-3/
    Veckans frågor har jag inte hunnit med, utan de kommer i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett nån kommentar från dig förrän nu, långt efteråt ... hoppas du återkommer ändå!

      Radera