tisdag, februari 26, 2019

Bokreatips

Så var det dags igen. Bokrea. Och än en gång tänker jag att jag ska stå emot. Inte bära hem en tjock bunt böcker. När de finns att låna på biblioteket. Eller kan lånas av bekanta. Eller inväntas i pocketutgåva, åtminstone.

Sedan går det som det går. Som det brukar gå. Sex böcker blev det, en mer än vad som (egentligen) får plats på veckans topplista, som denna gång ska innehålla tips om bra köp på bokrean, så har Johanna i deckarhörnan tänkt.

Vi tar högen nerifrån. Där hittar vi Alex Schulmans "Bränn alla mina brev". Jag har ju omvärderat herr Schulman och är tämligen övertygad om att jag kommer att läsa den här boken med stor behållning.

Håkan Nessers "De vänsterhäntas förening" ser jag också fram emot. Här ska, har jag förstått, herrarna Barbarotti och Van Veeteren samsas mellan pärmarna. Det ska bli spännande!

Jenny Colgan ska bjuda på förströelse utan särskilt mycket tuggmotstånd, tänker jag. "The Endless Beach" för 55 kronor är ett superpris på en engelsk pocket.

"Ormen i Essex" (The Essex Serpent) av Sarah Perry har jag sett i väldigt många bokbloggar, så den fick följa med hem trots att omslaget är lite läskigt  för oss som rent generellt har svårt för de där slingrande otäckingarna, alltså.

"Ensamhetens språk" (Drachenspiele) är fortsättningen på "Viskande skuggor" som jag nyss blev så positivt överraskad av. Hoppas Jan-Philipp Sendker är lika bra den här gången!

Kjell Westö tror jag aldrig jag läst något av, men läst OM honom och hans böcker har jag. "Den svavelgula himlen" får nu trängas med alla mina andra olästa romaner.

För bildens skull tände jag ett litet ljus i kvällsmörkret. Men det där ljuset som upplyser mig om att jag inte borde köpa fler böcker (rea eller ej), det ljuset ser jag visst aldrig ... ändå tror jag att jag valt bra reatitlar denna gång. Hoppas, åtminstone.

UPPDATERING: Ser nu att man kan köpa "Mårbackasviten" av Selma Lagerlöf för 89 kronor. Gör det! Köp! Bättre blir det inte! Detta är alltså Selmas självbiografi i tre delar. En upplevelse att läsa. Och med den för Mårbacka typiska paradisfågeln på omslaget!

Copyright Klimakteriehäxan 

19 kommentarer:

  1. Jag lovar mig själv varje år att jag ska hålla igen, jag behöver inga fler böcker för det finns tillräckligt många olästa i bokhyllorna men varje år trillar jag dit i alla fall. Några av de där är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med karaktär och eventuella köpstopp, det är inte mina bästa grenar ... så vi kan trilla dit i samma hög, du och jag!

      Radera
  2. med lite tur kan jag hitta engelska pocket på loppis för tio kr, igår hittade jag The Fry Chronicles av Stephen Fry för 10 kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den jag håller på med. Kostade förstås betydligt mer i London ... men det är inte lättuggad läsning, hans ordförråd är betydligt större än mitt, för att uttrycka det försiktigt - och jag brukar ändå inte ha några problem med engelska originaltexter ...

      Radera
  3. ska leta efter påfågeln idag ❤️ först ska jag fotografera mig hos polisen...

    SvaraRadera
  4. jag ska lära mig engelska...

    SvaraRadera
  5. Mårbackasviten blir jag mer och mer sugen på.

    SvaraRadera
  6. Nu äger jag en värmländsk bok med påfågelsomslag ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste att du skulle tycka att den var oemotståndlig!

      Radera
  7. Trevlig hög. En av dem har jag läst och två har jag väntandes i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas att jag bli nöjd! Började direkt med Schulman.

      Radera
  8. Jag har inte läst De svavelgula himlen av Westö, men en som jag gillade av honom var Hägring 38.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror detta blir min första Westö.

      Radera
  9. Jag har länge varit nyfiken på Kjell Westö så hans bok råkade jag köpa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Råkade" är ordet ... :-D
      När man som vanligt bestämt sig för att ingenting köpa ...

      Radera
  10. Anonym6:30 em

    Tack för att du tipsade om Mårbackasviten, den hade jag missat om jag inte läst din blogg.Jag ilade till bokhandeln och köpte den.
    Siv

    SvaraRadera