måndag, februari 18, 2019

Som i en liten ASK ... och pippi nr 78

När veckans nyckelord i Gems Weekly Photo Challenge är ASK går mina tankar ofelbart till min passion för burkar.
Vackra burkar är nämligen något jag har svårt att motstå. Och råkar de dessutom ha en fågel med på locket faller jag sannolikt ...

Så blev det med plåtburken som designats av Bengt & Lotta, en småländsk hantverksduo som jag gillat i åratal. En ljusstake i form av stiliserad ko var mitt första förvärv därifrån, men sedan dess har det blivit en hel del annat också.

Bengt & Lotta har en liten butik i Stockholm och dit tog jag mig för första gången efter jul. Då stod den där, asken/lådan, på reahyllan.
Nu innehåller den smörgåsrån, i säkert skydd mot all eventuell fukt och smulning. Varje gång jag tar fram den ler jag lite. Pippi nummer 78 blir det dessutom, i min ofrivilliga samling pippi på fåglar.

Mina julburkar/askar får leka paket under granen när de "riktiga" klapparna är öppnade ...
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. snygg, askar har ju en några... även med påfåglar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oc faktum är att det är rätt praktiskt att ha dem!

      Radera
    2. kanske skulle jag valt en bild på trädet ask

      Radera
  2. Underbar samling askar/burkar. Vilken är skillnaden förresten? Plastburk eller plastask t.ex.?
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burk eller ask kan väl vara samma sak? Huvudsaken är att de är fina!

      Radera
    2. burk har skruvlock, ask gångjärn eller inget

      Radera
  3. Helt underbar! Jag har också en för kärlek till plåtburkar/askar, helst ska de vara gamla. Men nya slinker också med hem. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tittar på bilden på burkarna under granen kan du nog se att jag har en del gamla också. Men även såna från Ikea!

      Radera
  4. Vilket läckert motiv på asken! Den kan man ju bara älska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar deras design rakt av, faktiskt.

      Radera
  5. Asken från Bengt & Lotta är verkligen fin. Å med dina intressen i åtanke förstår jag att du föll pladask.
    Är även impad över din samling av askar - wow! Jag har nästan inga askar/burkar. Dessutom la jag upp alla jag hade redan ifjol, då Sanna valde samma tema...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte ens dyr ... Mina burkar används, lite en kvarleva från att ha bott i tropiskt klimat. Då gällde det att ha tättslutande lock på saker och ting för att inte objudna gäster skulle äta upp det jag hade.
      Du får väl köra en repris på fjolåret kanske?

      Radera
    2. PS riktigt ALLA burkar används förstås inte hela tiden .......

      Radera
  6. Svar: Nu när jag googlat var du bor så är våra "hus" faktiskt väldigt lika, fast mitt är äldre än ditt och ännu mera ovalt eller ska jag säga mera runt. Jag stortrivs här, och det verkar du också göra där du bor:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tänker aldrig flytta - om jag inte blir flyttad på, förstås ...

      Radera
  7. Oh, en sådan fin ask. Sådan kul idé att placera alla vackra burkar och askar under granen.

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen roligt med burkar och askar och den där är verkligen underbar! Jag har aldrig hört talas om Bengt & Lotta. Blir allt lite nyfiken på vad de har att erbjuda.

    SvaraRadera
  9. En fin pippiask! Vilken kul idé med askarna under julgranen, så flott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. En sån fin ask! Jag känner till Bengt & Lotta och de gör fina saker. Så fiffigt att burkarna under julgranen!

    SvaraRadera
  11. Gillar din pippiask!

    SvaraRadera
  12. Den minner om min matboks som jeg hadde når jeg gikk på skolen...

    SvaraRadera
  13. Vacker ask, den är alltså i plåt? Det ser nästan ut som den var inslagen i presentpapper, wow

    SvaraRadera
  14. Jag heter Lilian N. Det här är en väldigt glad dag i mitt liv på grund av den hjälp Dr.saguru har gett mig genom att hjälpa mig att få min exman tillbaka med sin magiska och kärleksförtryck. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och sökte efter en skilsmässa men när jag kom över Dr.saguru e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sin ex och hjälper till att fixa förhållandet. och få människor att vara lyckliga i sin relation. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning sa han till mig att han kommer att hjälpa mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara vid mig och kan inte göra någonting utan min present. Jag tycker verkligen om mitt äktenskap, vad en fantastisk fest. Jag kommer att fortsätta vittna på internet för att Dr.saguru verkligen är ett riktigt trollspelare. BEHÖVER DU HJÄLP DÅ KONTAKTA LÄKARE SAGURU NU VIA E-post: drsagurusolutions@gmail.com eller WhatsApp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig lycklig i ditt förhållande. Och hans också perfekt i 1 LOVE SPELL 2 WIN EX BACK 3 KVINNENS FRUIT 4 FRÄMNINGSSTAV 5 SKYDDSFÖRVALTNING 6 FÖRETAGSSTAV 7 GODT JOBSMAX 8 LOTTERISK STÄLLNING och DOMSTOL.

    SvaraRadera