torsdag, oktober 08, 2020

En dag att få pris

Det är Den Där Torsdagen idag. Dagen när någon får veta att det han eller hon skrivit befunnits vara värt ett rejält pris. Ett Nobelpris i litteratur. Klockan ett kommer tillkännagivandet, precis som förr. 

Men allt är trots det inte precis som förr. Litteraturens värld har knappast hämtat sig efter skandalerna, den kring den ständiga akademisekreteraren Sara Danius, den s k Kulturprofilen och den kring de två pristagare som buntades ihop ifjol efter det överhoppade året. 

Visst har det stormat kring pristagare förr, men slogs det inte ett rekord då? Jag har, lite överraskande åtminstone för mig själv, läst något av både Handke och Tokarczuk. Ingen av dem fick mig mållös av förtjusning. Blev inte sugen på mer.

Idag undrar Efter O i sin återkommande "kulturfråga"Vem är din favorit bland tidigare Nobelpristagare i litteratur? Det finns förvisso ett gäng att välja bland, det första kom 1901, och jag har förstås inte läst dem alla. Men visst finns på listan människor som berikat våra liv genom fantastisk text, ord som stannat kvar, levt vidare, kanske också blivit omlästa!

Selma Lagerlöf var den första kvinnan som belönades (1909). Det förtjänade hon, med råge. Av senare års pristagare gillar jag (det vet ni redan) de två latinamerikanerna Gabriel Garcia Marquez (1982) och Mario Vargas Llosa (2010), herrar som jag träffat och blivit ganska förtjust i både tack vare deras böcker och deras personligheter. Där tror jag att vi har min topptrio.

Då är frågan om man kan få hojta ett "Äntligen!" i dag. Tror dock inte det. Jag har i åratal hävdat att Nobelpriset i litteratur bör gå till amerikanska Joyce Carol Oates eller kanadensiska Margaret Atwood, (de skulle rent av kunna dela!) men sedan man gav priset till Munro tror jag nordamerikanska damer är chanslösa ett bra tag framåt. En vacker dag finns två andra, i dag ganska unga, författande kvinnor som borde få komma i fråga: Chimamanda Ngozi Adichie och Jennifer Clement. 

Någon skrivande människa kommer i alla fall att bli glad strax efter klockan ett i eftermiddag, höra rasslet av miljonerna som trillar in. Med vederbörande gläds ett antal bokförlag, och bokhandlarna började förbereda Nobel-skyltningen i går eftermiddag, i hopp om att några lässugna ska komma rusande för att inte missa sitt prisvärda exemplar. 

Vis av skadan räknar jag dock med att den som får äran inte finns representerad i min (annars rätt så välfyllda) bokhylla. Och inte är jag säker på att det blir någon jag absolut måste läsa heller! Om ett par timmar vet vi.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Lagerlöf fick nobelpriset 1909. Jag läste nyligen Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márques.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooops, tack, såg inte att jag skrivit fel. Rättat nu! "Hundra år" är förvisso rätt mastig med också häftig. 2020 års pristagare är lättläst, hör jag i kulturradion.

      Radera
  2. Instämmer i dina funderingar, även om tidigare nobelpristagare. Vill nog även ha med Hemingway. Och visst vore det dags för Joyce Carol Oates att få nobelpriset i litteratur.
    Men även i år blev det en författare/poet som jag bara svagt minns att jag hör namnet på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte dra mig till minnes att jag nånsin hört namnet. Men jag är väldigt svalt inställd till poesi, gillar Gustaf Fröding och Ernesto Cardenal och sen är det nog slut på den listan!

      Radera
    2. PS jag hade i a f fel om det där med damer från Nordamerika ...

      Radera
  3. Poesi kan vara fint lite här och där. Lite då och då.

    SvaraRadera
  4. Det blev en amerikan! Är nyfiken på årets pristagare. Atwood hade varit ett bra val också. JCO har jag läst för lite av, men det jag läst är bra.

    SvaraRadera