tisdag, oktober 06, 2020

Viktiga böcker

Tisdagstrio på tema miljö och klimat denna vecka, så har Ugglan bestämt. Viktiga ämnen, förvisso, och viktiga böcker. Jag börjar med en verklig klassiker:

"Tyst vår" (Silent Spring) av Rachel Carson är en föregångare i genren och den har kallats "världens viktigaste bok". Kom ut redan 1962, när resten av världen inte ens börjat fundera på problem som modern civilisation skulle kunna medföra för vår jord.

En italienska, Valentina Camerini, har skrivit historien om Greta: "Ingen är för liten för att göra något stort" (Non sei troppo piccolo per fare cose grandi). Tänkt för lite äldre barn, men är den bra? Lite nyfiken blir jag. Det här är ändå bara en av flera olika böcker som skrivits om Greta Thunberg sedan hon blev världskändis och fredagsdemonstrationerna en tradition.

Min kollega Erika Bjerström, flitig bevakare på SvT av nyheter inom miljöområdet, har redan hunnit få mycket beröm för sin senaste bok "Klimatkrisens Sverige: Så förändras vårt land från norr till söder". Den ska jag nog läsa, förr eller senare.

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Tyst vår är en riktig klassiker, som jag tyvärr inte har läst.

    SvaraRadera
  2. Tyst vår känner jag igen, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dem, tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ska läsa en bok om Greta finns det fler att välja på.

      Radera
  5. Tyst vår är en riktig klassiker som jag inte läst men Carson har fått rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har hon sannerligen. Och tyvärr.

      Radera
  6. jag gillar Erika Bjerström så den ska jag nog läsa också. Tyst vår är en klassiker som jag inte läst, men jag tror att den finns i makens hylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carson är inget man sträckläser tror jag! Hoppas Erikas bok är lättläst. Det vet jag ingenting om.

      Radera
  7. Tack för jätteintressanta boktips.

    SvaraRadera
  8. Fin trio och jag har inte läst någon. Klimatkrisens Sverige blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant utan tvivel. Förmodligen rätt deprimerande också.

      Radera
  9. Här har jag läst "Klimatkrisens Sverige" nyligen och som gav en god inblick i vad som händer och varför. Och skriven på ett sätt som jag tycker gör fakta tillgängliga.I alla fall det vi vet just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då tar jag det som en rekommendation!

      Radera
  10. Tyst vår känner jag till, men jag har inte läst den. Visst dyker Greta upp i flera olika böcker - intressant ändå, vilken genomslagskraft hon har. Jag skulle vilja läsa hennes tal som också finns som bok.

    SvaraRadera
  11. Klimatkrisens Sverige är bra! Läs den.

    SvaraRadera