torsdag, oktober 29, 2020

Ljus i mörkret

Det är riktigt mörkt utanför fönstret redan vid femtiden, just när Mia i bokhörnan tänder sitt torsdagsljus  alltså kommer loss med helgfrågan. I dag: Har du spanat in något nytt som du vill läsa? Jo men visst, en bra bok är ljus i mörkret!

Ack ja, frestelserna står som spön i backen. Trots att jag har, som ni vet, mängder oläst på hyllorna. Men eftersom jag tänkt om och "blivit vän" med Alex Schulman vet jag att jag kommer att läsa hans nya, "Överlevarna", vilket väl inte kommer som någon större överraskning. Dock har jag blivit varnad för hörversionen. Alex S läser själv och resultatet lär inte vara riktigt lyckat.

Bonusfråga förstås, så gott som självskriven denna helg: Ska du fira Halloween? Nej. Men har fixat med ljus till kyrkogården, för Alla Helgons dag.

Sedan kan man förstås tänka sig att om man bloggar om helgen kanske det kan jämställas med firande. I så fall ... ser att min etikett "halloween" finns med på nästan tjugo inlägg. Där finns både historia och annat, om du vill kolla!

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. det är ju kul att nån gång få spöka ut sig, vi hade flera amerikanska kollegor, roliga firmafester med tema, kul förr i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger som allt oftare numera: visst är det bra att man får bestämma själv! Jag har ju bott i USA, där var det i mesta laget för min del. Fick så det räckte för resten av livet!

      Radera
  2. En fullblodsnarcissist som Schulman är nog övertygad om att han är bäst på att läsa in sina böcker. Min ljudbok som släpps den 12 november har en skådespelare som uppläsare. Jag har inte bett om att få läsa själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa författare läser kanon - Torgny Lindgren, exempelvis. Agneta Pleijel läste sin roman "Spådomen", massor av små irriterande fel, för att ta ett exempel ur dåliga högen. Och, samtidigt: en del skådespelare läser mekaniskt, utan tanke på vad de säger. Så det är både hackat och malet. Hoppas du blir nöjd med din ljudbok.

      Radera
  3. Hoppas du gillar boken jag har inte läst något av honom,,,,än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte han var outhärdlig, både när han skrev och när han stod på scenen. Men böckerna har gjort att jag helt omvärderat honom.

      Radera
  4. jag tänker läsa Schulmans bok i svartskrift. kan tänka mig att han inte är lyckad som uppläsare. Klas Östergren läser sin Renegater alldeles utmärkt. jag firar inte halloween. men jag tänder ljus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad vore den här tiden om man inte fick tända ljus? Undrar om jag klarar Klas Ö ...

      Radera
  5. Jag har lyssnat på boken men tycker nog att han läst sina andra böcker. Men å andra sidan skulle det nog inte fungera för A.S.att inte läsa sina böcker själv. Den här boken fångade mig inte alls. Men "Glöm mig" gjorde det på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite förundrad över att den nya boken kallas "roman" och påstås inte ha något med AS och hans familj/släkt att göra. På mig verkar det som en rak fortsättning på de tidigare.

      Radera
  6. Tjugo inlägg om Halloween, det var inte illa. Men med tanke på att du bloggat sedan 2004 så går det ju ihop.
    Firar heller inte Halloween, men brukar blogga om dagen, speciellt om jag får input av kompisen. Å det får jag varje år så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens mina ungar var impade av Halloween vad jag kan minnas. Men det kan ha blivit nån t-tröja med spökmönster.

      Radera
  7. Schulmans böcker är poppis men har inte läst någon. Lite nyfiken men inte tillräckligt än för att läsa. Men kanske testar jag en någon gång....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har till min egen förvåning läst alla och tycker att de är bra. "Bränn alla mina brev" är en fantastisk historia om jättar i svensk kulturelit!

      Radera
  8. Har inte läst något av honom men står på funderar-listan. Kanske borde man...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker t o m att han skriver bra krönikor numera - för ett antal år sedan betraktade jag honom närmast som ett kräkmedel. Men man ska ju kunna ändra sig, eller hur?

      Radera
  9. Har någon annan bok av Schulman i bokhyllan som jag är nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillhör numera gruppen som gärna läser honom. Men kan absolut vänta på pocketupplagan ...

      Radera
  10. Har läst en av Schulman som jag faktiskt gillade.

    SvaraRadera
  11. Schulman har jag inte läst något av, kanske man borde testa göra.

    SvaraRadera