lördag, maj 21, 2022

Den blomstertid nu kommit ...

Den blomstertid nu kommer                   Med blid och livlig värma
med lust och fägring stor.                       
till allt som varit dött,
Du nalkas, ljuva sommar,                       
sig solens strålar närma,
då gräs och gröda gror.                          
och allt blir återfött.

Det här är utan tvekan en av våra allra mest älskade sånger om sommaren, den gamla psalmen som skrev redan 1695. Melodin, som har spårats ända till 1500-talet, kallas "folkmelodi" för någon känd kompositör finns inte. Texten har däremot genomgått diverse moderniseringar, från Israel Kolmodins ursprungsversion via Johan Olof Wallin till Britt G Hallqvist. Vi har alla sjungit den på otaliga skolavslutningar, i nya "finkläder" och med ledighet i blick. 

Nu är det dags för den igen. Studentmössorna har börjat vimla, mammor och pappor har näsdukar redo för både små och stora barns fester, såväl i picknickformat som examensbuffé. Inte utan att man kan sakna det lite grand! Men blomstertiden får vi ändå njuta av, den är ju redan här. Det går i en rasande fart. Än en gång är talesättet "mellan hägg och syren" oanvändbart, möjligen kan vi ta till "mellan syren och hägg" och på så vis förlänga njutningen ...


Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Det var nattens regn som gjorde sitt till att explosionen till grönt blev ett faktum. Nu är det inte skirt grönt längre utan gröngrönt. När jag ser på dina syrener så känner jag doften - mmmmhhhhh:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syrener är ljuvliga, både vita och lila! Och doften!!!

      Radera
  2. För mig är det inte sommar förrän jag sjungit "Den blomstertid" ," I denna ljuva sommartid" och "Idas sommarvisa". Är präglad av min drygt 40 -åriga bana i skolans värld. I år hoppas jag sjunga med barnbarnen. Och tiden mellan hägg och syren ; jodå. Men nu mest syren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sjunger gärna med, om än i andanom.

      Radera
  3. hägg och syren doftar fint på vårt berg

    SvaraRadera