tisdag, maj 10, 2022

Trafikljus eller kanske frukt?

I dag känns det som att jag hamnat mitt i en gatukorsning. Ugglan har nämligen bestämt att veckans tisdagstrio ska representera färgerna i ett trafikljus (en röd, en gul & en grön bok)!

Då bestämmer jag mig för att ha ett tema i temat. Alltså har jag valt tre böcker man kan läsa om man vill bli närmare bekant med någon, i det här fallet en man och två kvinnor som alla har varit speciella!

Den röda boken
 "Bang om Bang" handlar om den legendariska journalisten Barbro "Bang" Alving, skriven i huvudsak av hennes dotter Ruffa. Bang var en fantastisk reporter, sprängfylld av humor som också kom fram i hennes böcker, och en älskad radioröst dessutom. Får inte bli bortglömd!

Den gula boken (som kunde ha varit ännu lite gulare, medges) av den Selma Lagerlöf närstående Sophie Elkan är historien om John Hall, som var en betydelsefull man och en av Sveriges allra rikaste i slutet av 1700-talet. Hans öde blev dock olyckligt, men spännande att läsa om är det!

Den gröna boken handlar sedan om Sophie Elkan själv, författad av Eva Helen Ulvros. Hon har läst många brev som Sophie och Selma skrev till varandra, deras relation var lång och innerlig, men Sophie fick finna sig i att hamna i väninnans skugga, trots att hon själv var skicklig skribent. 

Litterärt godis, faktiskt. Kanske tre nya bekanta för dig? Och glöm inte att frukt också är godis! Alltså hamnade min röd-gul-gröna trio i fruktskålen, i sällskap med rött äpple, gul banan och ett äpple till, ett grönt. Hoppas det smakar! 

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Anonym11:57 fm

    snyggt, har böckerna i min bokhylla, läst författarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S.
      John Hall är riktigt gripande

      Radera
    2. Jag tyckte också mycket bra om John Hall.

      Radera
  2. Tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
  3. Snyggt tema i temat! Okända böcker för mig, men ändå snyggt 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så lätt att trilla i gamla banor och tips igen och igen om samma favoriter. Nu försökte jag i a f variera mig ...

      Radera
  4. Intressant trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Intressant trio och jag har inte läst någon av dem. Men intresserad blir jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre spännande människor är det.

      Radera
  6. Spännande med Sophie Elkan!

    SvaraRadera
  7. Nina Hansson2:55 em

    Ännu en trio med böcker som är nya för mig. Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så oändligt mycket att hämta i bokhyllan ... men det här är tre bra!

      Radera
  8. Än en gång måste jag säga att jag beundrar alla bokbloggare som skapar nya teman varje vecka. Å det är ju inte bara en bloggare som gör det utan fler. Fantastiskt vilken kreativitet och uppfinningsrikedom.
    Böckerna - behöver nog inte skriva att de är helt obekanta för mig, eller hur;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Bang måste du väl ha lite koll på? En legendar - och en legendar som får en att skratta, det är mycket värt!

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina böcker. Fyndig trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar! Bra läsning är det!

      Radera
  10. Anonym7:14 em

    Vill läsa alla tre! Tack för tipsen. Bang om Bang verkar extra intressant/ Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bang är/var fantastisk, på många sätt.

      Radera
  11. "Bang" är en favorit och har tror jag läst mycket hon skrivit. Har du inte läst boken "Älskar att resa" så gör det. Så mycket humor och så bra skriven. Ditt förslag på gul bok har jag ännu inte läst och inte heller den gröna- Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sol över torpet" är en av mina favoriter. Läste den f f g när jag åkte tåg, skrattade så högt och eftertryckligt att hela vagnen undrade vad som stod på ...

      Radera