lördag, maj 14, 2022

Veckans mening – om klickjakt

Vad har jag läst i veckan som fått mig att hejda mig om än aldrig så lite? Det ska vara Veckans mening, i Skriv-Roberts efterföljd. Då väljer jag en mening som ligger mitt gamla jobb nära. Det är min SVT-kollega Micke Leijnegard som skrivit "Roten till allt ont", en blandning av deckare och samhällsskildring som låtit tala om sig märkvärdigt sällan sedan den kom ut i fjol. Micke låter sin historia utspelas i miljöer han känner väl, Norrland, Stockholm och den  nyhetsvärld som alltmer fokuserar på snabba digitala insatser, vilket kan få – och får – ödesdigra konsekvenser ...

Alla journalistiska arbetsplatser dignade under krav från panikslagna mediebaroner, alla hetsades till att skapa "klick", väcka uppmärksamhet, skit samma om vad eller hur.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. En sorglig utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Och inte tror jag det går att vända den heller, knappt ens påverka den i en sundare riktning.

      Radera
  2. Har på sistone läst några deckare där bland annat reportrar och skribenter på dagstidningar är inblandade. Å japp. Micke Micke Leijnegard har så rätt, så rätt. Det spelar ingen roll alls hur dåligt en artikel är skriven. Det är klicken som räknas. Trist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt tråkig utveckling som i förlängningen får eländiga konsekvenser, som ringar på vattnet.

      Radera
  3. en blir andfådd bara av att läsa meningen. och vad tjänar det till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För medier som finansieras med reklam betyder klicken massor. Men även de som inte tar in annonspengar deltar frenetiskt i klickjakten.

      Radera
  4. Verkligen tänkvärt! Och detta känns som en riktigt trist utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och man står fullständigt maktlös, kan bara huka!

      Radera