måndag, maj 09, 2022

SELFIE nr 19 – ny stafettpinne!

Jag drog utan att egentligen veta det igång en bloggutmaning som jag döpte till SELFIE. Det skulle bli ett självporträtt där inga bilder behövdes. Höll ut rätt länge, men nu när jag "avgått" har det trevliga hänt att det blivit en stafett! Denna gång är det alltså SELFIE nummer 19 som gäller. Och ja, jag bekänner, det är inte alls lätt att skapa den där kedjan där svar två börjar på sista bokstaven i första svaret ... Det är Paula som radar upp de nya nyckelorden:

1. Min favoritperson när jag var 3 år? Mamma (tror jag i alla fall)

2. Roligast när jag började skolan? Att upptäcka skolbiblioteket (där det luktade damm, men vad gjorde det  jag kunde ju läsa!)

3. Inte kul alls när jag var 10? Trista pormaskar (började dyka upp på näsan)

4. Jättekul när jag var 13? Rundpingis

5. Framtidsdröm när jag var 15? Skriva böcker (som ALLA skulle vilja läsa!)

6. Det bästa med att fylla 20? Råd att ta körkort! (kompisarna tog direkt när de fyllt 18)

7. Gav mig ångest vid 30? Tar det roliga slut nu?

8. Upptäckt vid fyllda 40? Ungar, två stycken, hade kommit till i mitt liv! 

9. Ser mest fram emot i sommar? Roliga stunder med familjen

10. Det sämsta med vintern? Nattsvart även på dagtid 

11. Det bästa med vintern? Dagar som ser ut som julkort

12. Favorit-uttryck? (svordomar tillåtna) Ta mig tusan, tror inte att jag har något???  

Copyright Klimakteriehäxan 

22 kommentarer:

  1. körkort som 34-åring, uppkörning dagen före jag födde en son

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, du väntade längre än jag!

      Radera
    2. insåg att inte lätt åka spårvagn med fyra barn

      Radera
    3. Nä det kan man fatta!

      Radera
  2. vi hade skolbibliotek i ett skåp. så småningom fick jag bli inköpare av böcker till skåpte. kolla min resttenta: https://mrscalloway.blogspot.com/2022/05/selfie-nr-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skåp med skjutdörrar var det! Kollar strax

      Radera
  3. Så redan vid den unga åldern ville du skriva böcker.
    Pormaskar vid 10. Jag hade aldrig några tonårsplitor, men det har jag fått nu i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den drömmen föddes tidigt. Pormaskarna hade jag gärna varit utan, hade svåra problem med oren hud i åratal.

      Radera
  4. Anonym8:09 em

    Var avundsjuk på dem som hade "finnar". Hur tokigt kan det bli!
    Skolbiblioteket fick vi gå till först i trean. En liten skrubb i källaren. Men oj, en så trevlig plats. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var sannerligen inget att önska sig! Visst var det härligt med skolbibliotek!

      Radera
  5. Å jag som tyckte att dina Selfies krävde tankeverksamhet om man ville svara sanningsenligt. Måste säga att Paulas frågor är ännu knepigare. Ska ta itu med dom imorgon. Men det är faktiskt himla kul att ditt tema lever vidare. Det är ju egentligen bara "Fem en fredag", "Selfie" och Skyltsöndag som är framgångsrika utmaningar. Då räknar jag inte in alla bokteman, som också verkar ha en lång livslängd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ta lite genvägar i den nittonde omgången, erkänner utan omsvep ...

      Radera
  6. Du lyckades kanonbra! Det viktiga är ju ändå att svaret blir som man tänkt även om man får ta lite om- och genvägar. Pormaskar? Jag tror nog jag började få finnar på finska näsan redan då...Att skriva en bok eller två? Den drömmen har många förverkligat nu under pandemiåren har jag förstått. Själv har jag fullt upp med att få ihop blogginlägg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick verkligen tänka till!!! Bra stafettpinne du slängde ut till oss! Och skrivandet ... inte fick jag ihop nåt vettigt trots pandemi-isolering. Fast blogginläggen trillar in, det gör det.

      Radera
  7. Här fick du verkligen till det fint. Tyckte nog att det kändes som mycket av dig.
    Jag har i stort gjort klart min selfie men körde fast på några ställen och sover på saken. Kände igen mig i en del av dina svar men att skriva böcker i varken unga år eller andra har inte varit aktuellt. Just nu har jag förmånen att få läsa manus till en roman om min pappa och det är jätteroligt men också svårt. Och då läser jag bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstått att din pappas historia är fascinerande, så det blir nog en bra bok - hoppas vi! Det är också fascinerande, fast på ett annat sätt, att SELFIEn lever vidare!

      Radera
  8. Så du var påbörjad författare tidigt! Jag gillade också att skriva men det blev uppsatserna, senare lite dikter.
    Jag var också 20 när jag tog AB körkort, sedan 61 då blev det nytt körkort med E - tungt släp. Gamla tider.
    Roliga stunder med familjen, japp.
    SELFIE lever, japp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drömde om att skriva böcker redan som väldigt liten, men det tog ju en himla massa år innan det hände nåt ... Selfien lever, visst är det lite märkligt!

      Radera
  9. Härligt att kunna läsa när du började skolan ,-) Nu kan de flesta barn det, men inte vanligt alls förr! Inte kul alltid när det börjar hända saker med kroppen, fick lite finnar några år senare. Rundpingis, kul, men har aldrig spelat det själv.
    Ser att du skrivit böcker, så den drömmen slog in , kul ,-)
    Ja det är bra att ta körkort tidigt, så det blir av, samma här tog när jag hade råd ,-)
    Familj och barn. Roliga stunder jag det hoppas jag sommaren ger, med familj också .
    Ja det är för mörkt under för lång tid! Nu när allt grönskar så kan jag undra hur orkar man utan allt det här vackra ,-)
    Håller med, vintern är vacker, när det glittrar, härligt. Bra svar på uttryck, det var svårt ,-)
    Kul att få veta mer om dig ,-) Ha det jättefint.
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantatiskt att Selfien lever! Att kunna läsa tidigt är en rikedom som man har glädje av livet ut. Hoppas vi alla får en härlig sommar, vi behöver det!

      Radera
  10. Heisann, mamma er vel det beste vi har i den alderen... og ser at litteraturinteressen ble tidlig vekt. Har du skrevet bøker? Ja, det er vakkert om vinteren når nysnøen dekker viddene og sola skinner. Det beste ved den er kanskje at etter vinter kommer vår ... Ha ei flott uke ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog mamma som gjorde mig intresserad av böcker också! Jag har skrivit fyra, fler verkar det (tyvärr) inte bli. (En kan du både läsa och lyssna till gratis, här länk till texten https://iljustminne.blogspot.com/2018/05/i-ljustminne-av-aina-bergvall-tack-till.html)
      Ha ei flott uke!

      Radera