lördag, maj 07, 2022

Veckans mening – om lycka

Minns du vad du gjorde, tyckte och kände när du var 38 år gammal? För mig var det en viktig och omvälvande tid. Jag blev mamma, det var det största som hände och mycket viktigare saker än så inträffar ju inte i livet. På Handelshögskolan i Stockholm finns Micael Dahlén, professor med det ovanliga specialområdet lycka. Han har forskat kring begreppet i rätt många år nu, och i SvD skrev han härom dagen en krönika i  vilken jag hittar Veckans mening, en sådan som Skriv-Robert efterlyser för att den fått sin läsare att hejda sig om än en väldigt kort stund. Nu har Dahlén gjort en undersökning med 4000 medverkande svenskar, som svarat på frågan hur gamla de skulle välja att vara om de kunde vara i samma ålder genom hela livet. Män och kvinnor var överens: svaret var 38. I artikeln nyanseras förstås detta resultat, läs hela här! Kanske instämmer du, kanske inte ...

Lyckan peakar redan vid 23, vänder uppåt igen efter 40 och stiger stadigt ända till 80.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. ekonomiprofessor Micael Dahlens bok med intervjuer av drygt tusen finnar är riktigt intressant läsning:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/02/vad-ar-lycka.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en rätt kul typ över huvud taget!

      Radera
  2. Intressant ,-)) Jag kommer ihåg hur jag känt mig och varit varje år i mitt liv ,-) Bär varje år levande inom mig ,-) från jag var 3 år. Jag hade nog 36 år om jag valt en ålder, alla barnen var födda, men 36 , ja ,-))) Ha det fint Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow vilken minnesbank du har att plocka ur! Fantastiskt, en rikedom utan like!

      Radera
  3. 38 var en bra ålder. jag gillade småbarnsåren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst minns man dem gärna. Kramar med små runda armar, ögon fulla av tillit ... aldrig har man känt sig mer betydelsefull än man gjorde på den tiden. Med rätta, tror jag man kan säga utan att tveka.

      Radera
  4. Alla dessa undersökningar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad skulle forskarna göra om de inte hade alla de där siffrorna att leka med ...?

      Radera