fredag, maj 06, 2022

En inte särskilt märkvärdig fredag

Förr i världen var begreppet "äntligen fredag" en realitet, åtminstone i de perioder då jag jobbade femdagarsvecka (vilket jag långt ifrån alltid gjort). Konstigt nog finns något av den känslan kvar, trots att jag inte alls har något arbetsschema att rätta mig efter, inga tider att passa. Fast som bloggare kan man ju hänga upp sig på de där "utmaningarna" som duggar tätt! Som de fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda.

  1. Vad stör dig? Oljud, snålhet, onödigt gnäll – vi har det ju ändå så bra, jämförelsevis!
  2. Vad är det som luktar gott? Blommor, hav, bebisar, en del mat.
  3. Vad behöver du tvätta? Inte så mycket för ögonblicket, körde tre fulla maskiner bara härom dagen (så bra med tvättstuga där mycket går att hantera på ett par timmar). Så tvättskåpet är just nu inte sprängfyllt.
  4. Hur länge har du varit vaken? Sedan strax efter nio.
  5. Vad är planen för idag? Handla mat, invänta en persiennreparatör (!), ta en sväng utomhus, plocka lite vitsippor igen och sen blir det nog tv-kväll. Inga märkvärdigheter med andra ord.
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. onödigt gnäll är väl gnälla på andas gnäll...

    sett nyss en youtube-länk; fick närvara min mors 95-åriga brors begravning i norra Finland, kände igen de flesta kusiner och deras barn, visst är teknik bra, även min 89-åriga mor i Göteborg fick titta ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modern teknik har absolut sina fördelar!

      Radera
  2. nej, några märkvärdigheter blir det inte. men det räcker så. vardagen utan krämpor är fullständigt tillräcklig. har du fått mitt mejl? säg precis vad du tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte fått nåt mail!!! Vet att det krånglar ibland. Vad har du för mailadress så kan jag maila dig och du svarar, det kan funka.

      Radera
    2. peculiare och peculiare! evycallmer@gmail.com

      Radera
  3. Håller med dig om första frågan. Det händer att jag gnäller, sedan inser jag oftast va då, jag har ju det fantastiskt bra så att gnälla det är bara pinsamt.
    Ha en skön helg och njut av livet. Det ska jag nu med gott käk först och sedan lite Glenn Miller sound.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det låter bra med lite Moonlight Serenade frampå fredagskvällen!

      Radera
  4. Det som stör mig mest är en jubelidiot i öster som sätter skräck i hela världen.

    Doft: Det som doftar ljuvligt från ugnen där nere... jag är vrålhungrig. Vaknade på tok för tidigt, då stämmer inte matschemat. Nej, inte mat var fjärde timme... men det blev långt till fikat och långt till middag - extra långt eftersom sonen kommer med buss först 18.30.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir det härligt att sätta tänderna i något ...

      Radera
  5. Håller helt med dig om både vad som stör o doftar gott. Ha en fin helg

    SvaraRadera
  6. Äntligen någon som uppskattar tvättstugor. Vi har heller ingen egen tvättmaskin i lägenheten, utan nyttjar alla faciliteter i tvättstugan. Allt görs där och när man kommer upp är det bara att stoppa in allt i skåp/klädkammare.
    Sedan vaknade vi ungefär samtidigt. Handla mat gjorde jag igår, så jag unnade mig en heldag i solen på balkongen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade egen tvättmaskin, den tog bara plats och var skulle man torka? (tumlare hade jag inte och allt kan ändå inte tumlas). Är dock glad att så många har egen maskin, för det gör att det är ganska lätt att boka en tvättid för oss! Supereffektivt!

      Radera
  7. Vi har också en bra tvättstuga, som jag använder till stortvätt. Visst är livet som pensionär rätt behagligt ,så länge man får vara frisk.

    SvaraRadera
  8. De tre först svaren är jag helt överens om med dig. Speciellt nr 3. Och mangla kan man också där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag manglar är nog dukar, mor min har präntat i mig att dukar måste vara släta - och jag har kommit fram till att hon hade rätt!

      Radera
  9. Håller med om att vi är navelskådare och snabba att klaga på det mesta, ändå har vi tillgång till ständiga uppdateringar om hur läget är i andra delar av världen...märkligt fenomen.
    Jag valde bort egen tvättmaskin vid flytten och sålde min eftersom vi har en bra tvättstuga i huset. Jag hittade äntligen vitsippor i byn idag, men fick inte med mig några hem då jag plockat kvistar i ena handen och höll hundkopplet i den andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får bli en ny vitsippspromenad helt enkelt, snart är de utblommade så det gäller att passa på! (Har inte en endaste gång saknat tvättmaskinen jag lyckades bli av med !)

      Radera