torsdag, maj 26, 2022

När jag läser med öronen

Nu dök det upp en fråga hos Mia i bokhörnan, en fråga som jag inte hade väntat mig: Läser man när man lyssnar på ljudböcker?

Ja men visst gör man väl det! Jag kallar det för att jag läser med öronen. Funkar kanon på promenad och på längre bilturer. Har just avslutat "Blodsbröder" (Sons of Fortune) av Jeffrey Archer, i hyfsad inläsning av Magnus Roosman. Det är av enorm betydelse hur inläsningen funkar!

Archer är en fascinerande
författare, med en bakgrund som konservativ politiker och parlamentsledamot. Som författare debuterade han 1975 och sen dess har han skrivit mer än femtio böcker. Hans skrivande fick en riktig framåtpuff när han 2001 hamnade i fängelse i 18 månader, dömd för mened. Det betydde gott om tid att formulera sig och klura ut nya intriger!

Sedan dess är han författare på heltid, och han lär ha sålt över 320 miljoner böcker  en toppnotering även på det engelskspråkiga området. Archer har dragit nytta av sina erfarenheter från politiken, romanerna är inte sällan av typen "politisk thriller". Jag har läst (och lyssnat) på flera och tycker att han är riktigt bra, stundtals rent av "unputdownable" (älskar det ordet)!

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Anonym5:44 em

    Jag lyssnar sällan på ljudböcker, men räknar dem som ”lästa”. Jag stör mig ofta på för djupa röster (både hos kvinnor och män),för dramatiska, att en del stannar helt vid varje punkt, att en del sväljer slutet på meningar, att en del låter uttråkade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteviktigt hur den som läser hanterar texten, håller verkligen med dig Bloggblad! (som numera ofta döljer sig i anonymitetens skydd ...?)

      Radera
  2. hörböcker, läsböcker.ljudböcker

    Jag vill påstå att min blinda kompis visst läser böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Hade en moster som blev blind, i alla fall nästan, hon läste oavbrutet - hörböcker.

      Radera
  3. Jag tycker absolut att man läser om man lyssnar. Jag har en lyssnarbok och en fysisk bok till hands och gillar båda alternativen- Men om jag lyssnar så är uppläsaren viktig.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar om jag kommer att vara den enda som inte tycker att man läser en ljudbok.

    Jag har läst Det stora spelet av Jeffrey Archer. Den var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om man inte läser en ljudbok, vad gör man då? Är lyssnar samma sak ändå eller? Archer är undrhållande, oavbrutet.

      Radera
  5. tror inte att jag läst en enda titel av J Archer. det passade ju jttebra att han hamnade i fängelset. tänk, så mycket han fick lära sig av sina medfångar! och ny miljö och gott om tid. jaf har också lyssnat under promenader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge Archer en chans vetja - han ÄR bra!

      Radera
  6. "Unputdownable" - hahaha! Det ordet är helt underbart:-) Tack!
    Jeffrey Archer var en av mina favoriter på 1980-talet. Men sedan - vet inte varför jag slutat läsa hans böcker.
    Som du vet har jag aldrig lyssnat på en bok... Håller med Robert här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker verkligen du ska provlyssna lite, Jag gillar att lyssna när jag slöar i solstol också. Kan vara jobbigt med ljuset när man har en pappersbok. Även om den är unputdownable ...

      Radera
  7. Jeffrey Archer är för övrigt rätt populär bland de finskspråkiga läsarna på mitt bibliotek. Av någon anledning inte riktigt lika populär bland våra svenskspråkiga läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju lustigt!!! Han är ju i a f flitigt översatt.

      Radera
  8. Lyssnar på ljudböcker ganska mycket nuförtiden och jag känner att jag läser.

    SvaraRadera
  9. Jeffrey Archer måste jag lyssna på, tack för tips.

    SvaraRadera