måndag, maj 02, 2022

Selfie-stafetten har startat!

Det ser ut att bli lite fler SELFIEs framöver, genom en stafett som börjar hos Primrose och sedan fortsätter via Paula, Femfemman, Kicki och Ditte, trogna och trägna SELFIE-leverantörer allihop. Startskottet har gått, vi ligger i blocken och flyger iväg ... den här omgången får nummer 18.

1.  Är du nöjd med ditt förnamn eller vad skulle du vilja heta istället ? Har aldrig varit särskilt förtjust i Aina men vet inte vad jag skulle vilja heta i stället. Ibland har jag använt mitt mellannamn Kristina, det funkar.

2. Bästa avslappnings metoden? After work 

3. Bästa mellanmålet? Kaffe och macka  

4. Finaste semesterminnet? Alla resor när barnen var små (går inte att välja en, men vi hade så mysigt!)

5. Vad irriterar dig? Åsiktspoliser  

6. Favoritmat som barn? Riktiga våfflor (som mamma gjorde, absolut inte på mix)  

7. Varför började du blogga? Råkade upptäcka att man kunde  och att jag väldigt gärna ville! (så här började jag, året var 2004)

8. Om du har djur varför? Om du inte har djur varför? Enbart därför att man blir så bunden (alltså har jag inget husdjur men jag har haft täta band med några ljuvliga hundar, gillar katter och jag matar fiskarna hos grannarna när de reser bort ...)

9. Om du inte bodde i Sverige i vilket land skulle du vilja bo? Norge (för där bor Dottern)

11. Vilken hobby har du? Elaborera olika teman via ord och bild (kan kallas bloggning men det börjar ju inte på e .... känns problemet igen?)

12.  Drömsemester? Dubbla öar: Irland och Island (har velat det i evigheter, kommer visst aldrig dit)

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Så kan det vara att man inte är så förtjust i sitt namn, även om jag tycker Aina är fint, och ovanligt,-) After Work låter kul, man kan ju andas där med ,-))(andas , mitt svar) Så många mysiga semester med barnen, där går det inte att välja!
    Håller med åsiktspoliser, nej, inget vidare alls. Maten man fick som barn var riktig mat, våfflor hade vi sällan, men då var det hemgjorda , gott! Ska gå tillbaka till dig och läsa 7:an, mat på G ,-)
    Ja vissa blir bundna med djur, men du tycks få glädjen av dom ändå ,-) Så din dotter bor i vårt vackra grannland ! precis det känns igen ,-))) men du klarade det kanon, bloggning är kul , och tar bort andra tankar ett tag. Island har varit ett land jag gärna skulle vilja besöka, Och Irland, har aldrig varit där, fast vi bott i England. Ska vara väldigt vackert. Ha en fin vecka, och kul att du svarade, som har gjort en dunderbra satsning på SELFIE.
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår mig inte på folk som inte gillar djur (av de bra sorterna, mygg och möss och sånt gillar jag förstås inte). Roligt att du satte sprätt på Selfie-stafetten! Blir spännande att följa framöver.

      Radera
    2. Ja jag hoppas det fortsätter ,-)) Ha det fint Primrose ,-))

      Radera
  2. gör inga våfflor på mix, alltid egengjord deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Är ju inte komplicerat alls!

      Radera
  3. Elaborera, det var ett fint ord. Så fint så jag måste slå upp det. Nu har jag lärt mig något igen!
    "I-länderna" skulle jag också vilja besöka.
    Har också "lånat" djur av vänner och grannar. Det är en bra genväg till att själv ha ett. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "I-länderna" var bra uttryckt - skulle kunna addera Israel till mina första två!

      Radera
  4. Inte ofta man kommenterat någons inlägg från 2004, men ,-)) Lysande beskrivning, och den idioten hade jag själv hållit mig undan! Så kommenterar här också! Dom finns överallt, som tar större plats än dom själv är.
    Primrose ,-) Nu är maten som tar sån himla tid i ugnen ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du läste - och visst var han en idiot, han som "döpte" mig ...

      Radera
  5. Elaborera, det var smart!
    Island vore intressant att besöka. Skulle väl inte vara omöjligt. Irland är en vacker ö! Så tidigt du började blogga. Jag började inte förrän 2009. Ska läsa din första post!

    SvaraRadera
  6. Kul att få bakgrunden till ditt bloggnamn. Jag började blogga då jag var 55, därav femfemman. Samt att jag klantar mig på så tokiga sätt ibland. Speciellt i början av bloggningen...efter två månader så hade jag fått betala 1600 i skadestånd för ett stulet tidningsfoto, mist en vän för alltid samt fått en skriftlig varning av skolchefen. Så nog blev mitt namn något av tn självuppfyllande profetia. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du att även jag har "hetat" Femfemman! När jag gick sista året i realskolan som i mitt fall var femårig började jag teckna nån sorts skämtteckningar (inspirerad av Staffans Stollar tror jag) och dem kallade jag "Femfemmans fundering". Streckgubbar med nån buskort text. Undrar om jag har dem kvar nånstans?
      Kul att du läste min starttext. Du är dock den första jag hör som fått betala för stulen bild. Jag blir ofta förvånad att folk vågar "låna" och skriver "av Internet". Men tror att de flesta kommer undan, upphovsrätten är svår att bevaka. För några år sedan upptäckte jag en sajt som hade kopierat samtliga mina blombilder ... naturligtvis utan att fråga ...

      Radera
  7. Aina är ju ett ovanligt förnamn, så jag gillar det. Känner några Kristinor, och jag förknippar namnet med ganska "elaka" kvinnor. Fördomar - nej, aldrig;-)
    Å visst minns jag våfflorna min mamma gjorde när jag var barn. Hon hade ett runt våffeljärn som vägde ett ton. Har faktiskt inte ätit våfflor sedan dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våfflor är fortfarande både enkelt och gott, att avnjutas med sylt eller färska bär och - i undantagsfall - vispgrädde. Men den behövs verkligen inte.

      Radera
    2. vispgrädde som är det nyttigaste i det hela... ibland crème fraiche om man har räkor eller löjrom

      Radera
  8. Roligt att läsa din selfie där Primerose ordnat nyckelorden. Tycker du fick till det hela jättebra. Ordet elaborera hade jag då inte kommit på.
    Har gjort klart min selfie som kommer i morgon.
    Jag läste också med stort intresse om hur det kom sig att du började blogga och namnet "Klimakteriehäxan".
    Jag hade blivit lika upprörd som du över denne tölp till yngling. Helt klart. Förstår att du inte handlade i butiken på länge.
    Tycker Aina är ett fin namn. Annars var det ju Kristina, Brigitta och Margareta som var populära flicknamn när vi växte upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många prinsessor satte standarden när flickor skulle döpas på 40- och 50-tal. Nu heter de kanske Viktoria?
      Roligt att du läste min gamla text (som också är starten på min första bok).
      Visst är det roligt att inte selfien tvärdog!?

      Radera
  9. Heisann, litt rart å ikke ha deg som forfatter lenger, men kjempeglad at noen tok over stafettpinnen... Vafler jo, det var og er også blant favorittene - og pannekaker!!! Det er så flott å ha mange gode reiseminner med barna, alltid noe å prate om sammen også. Ha det godt til neste selfie ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes bara bra att lämna över Selfie-projektet till nya skapare! Kul att det fortsätter, spännande att se hur länge. Både pannkakor och våfflor är prima barnmat, också för vuxna! Så gott!

      Radera
  10. Nu har jag även läst ditt första blogginlägg från 2004 (samma år som min sista boxer föddes).
    ditt namn, som jag lyckades vända till Ania flera gånger.
    Mitt andra namn, som egentligen är mitt första är Ingeborg, det var verkligen inget namn jag gillade/gillar. Ibland blir jag kallad det, p.g.a. att det kommer före Kristina.
    Elaborera ett fullständigt främmande ord för mig.
    Nu får du roa dig med att svara på andras selfieförslag.
    Till och med jag kommer att testa v21

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen roligt om selfie-temat lever vidare!
      Min blogg lever ju också, gör din hund det också eller är det för många år för en boxer? Måste nog hålla med dig om att Ingeborg inte är nåt jättesvängigt namn ....

      Radera
  11. Så kul att selfie-temat fortsätter, men hos andra bloggare! After work är ju en bra avslappning, kaffe och smörgås ett finfint mellanmål! Kul att läsa dina svar! Irland kom jag till på gay-bröllop härom året, tack vare nyfunna vänner på Eurovision song contest!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka hinna runt och kolla in alla selfies i denna omgång också. Avundsjuk blir jag på dig som kommit till Irland - gaybröllop har jag också bjudits på, men i Sverige ...

      Radera