onsdag, maj 18, 2022

Kultur man inte kände till

Enligt O har som vanligt på onsdagar ställt Veckans kulturfråga. Den lyder: Vilken kultur från ett land som tävlade i Eurovision vill du lyfta fram?

Jag kom i det längsta inte på något alls som svar, men nu när dagen är nästan slut inser jag att mitt val är, måste bli, Ukraina. 

Visserligen följer jag inte ESC, men jag har förstås inte undgått att det ukrainska bidraget avgick med segern, under publikens jubel – var det månne kraftigare än vanligt på grund av omständigheterna? En bit av tävlingslåten lyckades jag också se, med folkmusikinfluenser och djärv dans. 

Faktum är helt enkelt, att Ukraina har varit ett oskrivet blad för mig ända till den 24 februari i år när Putin skickade in sina styrkor. Det har visat sig att landet har rader av kulturella stjärnor av alla sorter (det ryms ju några i en befolkning på nästan 45 miljoner) och det är väl bara ett bevis för bristande allmänbildning att man aldrig haft en aning, inte ens försökt intressera sig. (Då har jag ändå en kompis som bott och jobbat i Kiev!) Fler än jag blev nog överraskade av att landets president är både ståuppare och skådespelare, och dessutom segrare i landets Let´s Dance! 

En representant för det ukrainska kulturlivet kan ses i en video på nätet. Det är en kvinna som går fram till en flygel, tar av tyget som ligger över den som skydd, slår sig ner och börjar spela. Hon är mycket skicklig, och medan hon låter fingrarna löpa över tangenterna vandrar kameran runt i lägenheten, en tämligen normal bostad. Men det är bara flygeln som är hel, som genom ett mirakel! Allt annat, möbler, skåp, prylar, ligger i bitar och smulor runt omkring sedan ryssarna "gjort hembesök", beskjutit huset. Så oändligt sorgligt. 

Möjligen kommer fler kulturyttringar från Ukraina att dyka upp här hos oss framöver. Läge att hålla lite utkik!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. ESC startades ju efter krigen just för att förena Europa, syftet var och är gott, lyckats fint i år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ukraina har definitivt tagit plats.

      Radera
  2. När jag funderat en kort stund föll även mitt val på Ukraina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja polletten ramlade ner om än lite sent ... hoppas du sett videon med den pianospelande kvinnan. Fantastisk.

      Radera