tisdag, maj 03, 2022

Ge mig ett M, ge mig ett A, ge mig ett J – MAJ!

Ugglan inleder denna månad med en kul variant på tema för tisdagstrion: nyckelordet är MAJ (en bok på varje bokstav i månadens namn).

Då klipper jag till direkt med Jan Myrdals "Maj En kärlek", en för denne författare ovanligt ömsint historia om en tidig men stark förälskelse i livet. 

"Americanah" av Chimamanda Ngozi Adichie är fenomenal läsning, om relationer, integration och önskan att göra krulligt hår rakt, till exempel.

"Jag drömmer dig hit" är bloggvännen Bloggblads romandebut. Hon heter egentligen Marianne Bokblad och har skrivit många sångtexter innan, texter som spritts framför allt i kör-Sverige, men under pandemin satte hon sig ner och berättade en historia som för mig avslöjar hur det var att leva som ung i Frälsningsarmén. Bloggblad växte upp med Frälsis och känner den världen väl. Inte hade jag en aning om hur strikta reglerna var! Boken har just i dagarna lämnat tryckpressarna, så det kan löna sig att hålla utkik. Tror att fler läsare än jag blir lite förvånade över hur det var när hjärtan klappade under uniformerna ...

Copyright Klimakteriehäxan

30 kommentarer:

  1. Tack för reklamen ♥ Jag var dock inte med vid mitten av 40-talet... :) Jag är så glad att du pushade mig att ta tag i det.
    Än så länge säljs den bara via mig - men den kommer att finnas på Nextory och Adlibris framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag vet ju att du inte är född på 1800-talet precis, men ändå ... så roligt att du gick i mål med detta!!! Tror säkert att många vill läsa. Och omslaget blev verkligen fint!

      Radera
    2. Anonym3:07 em

      Det har faktiskt droppat in många fler beställningar på ett par dagar än jag hade vågat drömma om. Och då bara via facebookannonsering.

      Radera
  2. Jag har än så länge inte läst något av Chimamanda Ngozi Adichie, men jag har En halv gul sol stående i hyllan. Borde verkligen ta och läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer inte att ångra dig. Hon är KANON. Rakt igenom!

      Radera
  3. Jag drömmer dig hit låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar dig till en miljö som känns oändligt främmande men ändå är/har varit sann!

      Radera
    2. Anonym3:08 em

      Vargnatt: med tiden kommer den på Storytel och Nextory och går då också att få tag i via bibliotek. Än så länge bara via mig.

      Radera
    3. Anonym3:09 em

      Äsch- jag blev visst anonym. Det är jag som är Bloggblad.

      Radera
  4. Maj en kärlek har jag läst för länge sedan. en annorlunda Myrdal. Americanah har jag läst, men inte gick den upp emot En halv gul sol. Marianne Bokblad ska jag hålla utkik efter. har en svaghet för Frälsningsarmén för att den känns så absolut otidsenlig på något sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chimamanda gillar jag rakt över. "En halv gul sol" var den första jag läste och den blev jag helt enkelt golvad av.

      Radera
  5. Bra förslag men inget jag läst

    SvaraRadera
  6. Chimamandas böcker är så bra, tror inte jag läst något dåligt av henne. Jag drömmer dig hit verkar läsvärd. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har fått Nobelpriset i litteratur. Ett par gånger. Av mig, alltså.

      Radera
  7. Maj en kärlek och Americanah har jag läst. Jag drömmer dig hit blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med en lite ovanlig miljö för en roman eller hur?!

      Radera
  8. Vilket passande namn "Bokblad" och sedan "Bloggblad". Riktigt, riktigt bra! Å så kul att läsa att du pushade henne att skriva boken. Bra, för du har ju erfarenhet av att skriva och publicera böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad är absolut sin egen i bokverkstaden! Miljöerna hon beskriver gjorde mig uppriktigt förvåad, jag har sett en del frälsismänniskor genom åren men uppenbarligen inte fattat särskilt mycket.

      Radera
  9. Vad gäller Myhrdal har jag läst en del. Men efter att jag träffade denne, i mitt tycke, osympatiske Pol -Pot vän, när jag jobbade åt FN i flyktingläger . Då , 1979, med lämlästade barn och vuxna i Thailand, på gränsen till Kambodja, så skämdes jag över att var svensk inför andra nationaliteter. Första och sista gången jag gjort det. Så hans bok går helt bort.
    Americanah är så bra.
    Den sista boken kände jag inte alls till men har läst en del om Knutby och den religiösa sekten där. Kul att du är involverad i den. Roligt för bogblad att debutera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälp jag har verkligen inget med Knutby att göra!!!! Fast om du menar Bloggblads bok är min insats synnerligen obetydlig. Din motvilja mot Myrdal kan jag gott förstå, jag har bara talat med honom på telefon men det var inget nöje det heller. Många konstiga åsikter har han hävdat genom åren. Men han skrev en del bra text!

      Radera
    2. Ditte: Frälsningsarmén var en ganska sträng rörelse förr i tiden - mot sina egna - men har inte ett dugg med Knutby att göra. Inte jag heller, och inte K-häxan.
      Boken kom förra veckan, så det är inte alls många som känner till den.

      Radera
  10. Americanah fick komma med även i min trio. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel att peka åt Chimamandas håll!

      Radera
  11. Americanah har jag läst men inte de andra.

    SvaraRadera
  12. Americanah måste jag verkligen läsa!

    SvaraRadera