tisdag, maj 17, 2022

Och samtidigt, på en annan plats, så ...

Ugglan & boken pekar denna vecka på en sorts böcker som jag i grund och botten inte är särskilt förtjust i: Böcker med parallella berättelser/flera tidsplan. Tycker det kan bli svårt att hänga med i svängarna, komma ihåg var man senast lämnade en delhistoria, hålla reda på många personer. För att inte tala om inre monologer, de brukar få kursiv text som markering ... Det är ett grepp som jag tycker i princip ingen lyckas med!

Men som vanligt finns det undantag. Ett, och förmodligen det i särklass bästa av dem alla, är "USA", trilogin av John Dos Passos. Tyvärr har jag skrivit om den redan ett antal gånger, å andra sidan är det så fenomenal läsning att det känns ok med ännu en upprepning. Här finns de parallella historierna, hopp i tiden, hopp också i genre (personporträtt, aktualiteter, fiktiv story). Och eftersom det är tre titlar som ingår:  "The 42nd Parallell", "1919" och "The Big Money" så är ju tisdagstrion fullbordad!

Har haft dessa böcker i min ägo sedn 1976 (har skrivit in det i första delen, där står också
att jag köpte dem i New York). Men det är först nu som jag inser hur smart man varit när
man bestämt hur omslagen skulle se ut!

UPPDATERING: Ibland tar minnena tid på sig innan de väljer att dyka upp ... Nu kommer jag nämligen ihåg en bok som jag verkligen gillade och som hör hemma i dagens trio: "Sophies historia" (The Girl You Left Behind) av Jojo Moyes. Strålande underhållning som pendlar mellan tidigt 1900-tal och tidigt 2000-tal.

Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. ok, en historiebok är kanske inte helt parallellt med händelserna, mer linjärt berättande

    SvaraRadera
    Svar
    1. "USA" är så oändligt mycket mer än en historiebok!

      Radera
  2. Moyes bok verkar bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en skicklig författare, denna var kanske den första av henne jag läste.

      Radera
  3. jag minns du talat om Dos Passos tidigare och redan då tänkte jag att jag borde läsa. Moyes har jag inte läst heller.

    SvaraRadera
  4. Känner inte till någon av de fyra böcker du har med 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det väl ganska ofta när vi bloggar om böcker - det finns ju en del att välja på!!!

      Radera
  5. Anonym4:20 em

    Tack för tips. Kände inte till dina böcker.

    SvaraRadera
  6. Tack för ett intressant tips.

    SvaraRadera
  7. Du får gärna påminna om John dos Passos böcker. De verkar ju bra och jag har inte läst dem ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag vill ju inte tjata ... men funderar faktiskt allvarligt på en omläsning.

      Radera
  8. Moyes har jag läst, men din första trio kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Dos Passos hamnade i skuggan av sin polare Hemingway. Den här trilogin hade verklige varit värd ett nobelpris.

      Radera
  9. Sophies historia är en bok jag vill läsa.

    SvaraRadera
  10. Finns John Dos Passos' böcker på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har de i alla fall gjort. Vet inte hur svårt/lätt det är att få tag i dem, men en nitisk bibliotekarie borde fixa det!

      Radera
  11. Hm, tips om för mig okända böcker. Det är kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man upptäcker nya författare och titlar ideligen, går ju inte att hänga med riktigt ...

      Radera
  12. Har inte läst Dos Passos, men det skulle jag kunna tänka mig att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag överväger omläsning, trots sidmängden ...

      Radera
  13. Spännande med en trilogi jag inte har hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är en klassiker - och en pärla!

      Radera
  14. Kände inte alls till böckerna du nämner. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om du nappar! Och i så fall hoppas jag att du blir lika förtjust som jag.

      Radera