fredag, maj 20, 2022

Om "om" vore en möjlighet ...

Anouk Aimée och Jean-Louis Trintignant i "En man och en kvinna". Oförglömlig!
Ett efterlängtat regn trillar ner över oss och alla törstiga växter denna fredag. Regn kan man inte lita på, det kommer inte regelbundet, men det gör de fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda! Denna gång på temat om, det där lilla ordet som kan stå i vägen för ganska mycket trots att det ser ut som en möjlighet ...

  1. Om du kunde se en film igen för första gången, vilken skulle det vara? "En man och en kvinna" (Un Homme et une Femme), regi Claude Lelouch, med Jean-Louis Trintignant och Anouk Aimée. Omvälvande var den! Kom 1966 och visade upp nya grepp, fantastisk musik blev man också bjuden på. Tänk på scenen när hon tvättar hans hår medan man hör "Samba Saravah"! Det lär finnas två uppföljare, med samma skådespelare, om hur parets framtid tett sig. Vill se!
  2. Om du kunde begå ett brott och inte åka fast, vad skulle du göra? Kan inte låta bli att fundera på något i mordväg i österled, men ... det får bli en uppgift för någon annan, tror jag.
  3. Om du skulle vara expert i ett ämne, vilket skulle det vara? När jag gick i gymnasiet funderade jag på att bli meteorolog. Kanske läge att ta upp den tanken? Älskar ordet "ocklusion" och då skulle jag ju kunna få användning för det ... Väder bryr vi oss ju om, alltid! Jag med (se bara hur jag började det här inlägget).
  4. Om du kunde skriva en toppsäljande bok, vad skulle du skriva om? Ja tänk om jag visste det!
  5. Om du kunde lägga till en sak i din dagliga rutin, vad skulle det vara? Mer motion. (I kombination med mindre godis).
Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. okulärbesiktiga är också ett användbart och bra ord. jag funderade ju också österut. att på något sätt oskadliggöra somliga. inte säker på att jag sett filmen. kanske har jag den i en samling med fransk film

    SvaraRadera
  2. Vad beträffar österut så är det nog många som önskade någon förändring där. Tyvärr finns det alltid någon annan dumstrut som kan ta över elakheterna.
    Vädret, ja. Alltid.

    SvaraRadera
  3. du har ju skrivit flera böcker!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att jag skulle ha svårt att döda någon, såvida jag inte var under direkt attack. Döda eller dödas, typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov är vi väl inte några blivande mördare varken du eller jag - och det gäller nog de flesta andra också!

      Radera
  5. Att jag inte kom på den tanken själv - mord i österled. Stort tack om du fixar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan bara vänta och se ... han kan väl inte ha evigt liv?

      Radera
  6. Alltid kul att läsa svaren i fem en fredag, och vi är många som har i åtanke att göra nåt kriminellt med någon där i österled...
    Filmen du nämner känner jag inte till, låter spännande!
    Ha en fin fredag, hälsningar från sjukstugan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du ska leta upp filmen, tror inte du blir besviken! Fantastiskt foto, mycket romantik, lite näsduksbehov ,,,

      Radera
  7. Mer motion känns som något de flesta tycker är något de saknar i sitt liv, det är ganska talande egentligen ;-) Har aldrig hört talas om filmen du svarade i första frågan, med det är ju också kanske kul att man kan få tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är förvisso rätt gammal men jag tror den håller! Sj'lv ska jag försöka leta upp de båda uppföljarna. Verkar spännande.

      Radera
  8. Hahaa - tror att många tänkt på mord i österled men vi vill eller vågar inte skriva ut det :-)
    Mer motion skulle jag också behöva.
    Kul att läsa andras svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är ju inte vackert att gå omkring och önska livet ur folk. Men det finns väl undantag även från den regeln?

      Radera
  9. Anonym5:14 em

    Motionen funkar nog här. Värre med godiset! Borde väl kunna vara någon barmhärtig själ som kunde utföra det mordet... ... Likaväl som det finns självmordsbombare....
    Ha det gott! Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Född godisgris, alltid godisgris. Född maktgalen, alltid maktgalen. Är hellre godisgris trots allt ...

      Radera
  10. Ocklusion var ett...explosivt ord, inte alls som betydelsen anger. Jo jag googlade! Filmen har jag inte sett, den kom lite före min biografålder. Jag tycker dessvärre meteorologi är lite deppigt ämne nuförtiden då klimatförändringarna gör att extremväder blir allt vanligare och det får vi alla som lever lida av. Du har vanan inne att skriva, så då är det kanske idén, storyn som du behöver få inspiration till? Håller tummarna att den infinner sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är just aktualiteten som fick mig att tänka i de banorna. Finns mycket för en expert att sätta tänderna i! (kul att du googlade :-D)

      Radera
  11. Anonym7:29 em

    Den filmen minns jag, men jag var nog några år för ung för att uppskatta den på riktigt. Tyckte att den var rätt seg.
    En av sopranerna i min kör är meteorolog. Hon blir ideligen mutad att fixa ”rätt” väder ... verkar jobbigt.
    Operasångerska - det hade varit grejer ... eller dansbandssångerska, för all del. 😂
    Bloggblad - som uppträder inkognito ibland. Alltså inte som sångerska, bara som bloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också ung - inte fyllda 20 - men den tog mig rakt upp och ner. Såg om den, flera gånger.
      Det där med att vädermänniskor får alla de där "skämtsamma" kommentarerna, det är fömodligen skitjobbigt i längden.

      Radera
  12. Om du tror att jag visste vad ocklusion betyder så har du fel. Förstod inte förklaringen heller. Så jag väljer nog bort meteorolog. Dessutom hör meteorologer nog till de mest utskällda yrkesgrupper skulle jag gissa;-)
    Om du skulle ändra dig, så hänger på... din resa till öst, förutsatt att du följer min resplan som jag planerat;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meteorologer får klä skott för dåligt väder, vilket är direkt korkat. Dåliga prognoser kan däremot kritiseras, rätteligen, men det är en spännande värld bland moln och fronter!

      Radera
  13. Har nära vänner som är meteorologer. Det är en spännande bransch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror definitivt att de har valt ett intressant yrke!

      Radera
  14. Jag hänger gärna med dig på din brottsliga bana!

    SvaraRadera