onsdag, maj 11, 2022

Livet utan "riktiga" pengar

Man går ut hemifrån, försedd med sitt bankkort och sin mobil. Med dessa två små, lätta och smidiga prylar går det att köpa en bussbiljett, betala parkering, handla i alla möjliga butiker inklusive de på nätet, swisha till någon man lånat hundra spänn av. Smidigt, eller hur?  /.../ 

Men riktigt tryggt är inte det där systemet. Plötsligt kan du inte logga in på din bank. Varken den lilla knappdosan eller bank-ID fungerar. Bankomaterna, som blivit få till antalet, behöver också internet. Kortet du vill använda har förvandlats till en värdelös plastbit. /.../

Där står vi svenskar hjälplösa. Få länder är så inriktade på digital betalning som vårt (det märks om inte förr så när vi korsat gränsen). Fysiska pengar har vi nästan aldrig.  /.../ Det känns som om våra politiker borde ta sig en funderare på detta och presentera en plan för kontanternas fortsatta berättigade existens. Idag är vi otroligt sårbara på så många sätt att det vore skönt att eliminera ett! Rädda ”den analoga” kronan! ./.

Du läser hela min text om de avskaffade "riktiga" pengarna här, på New55. Inledningsvis är krönikan öppen för alla, senare endast för sajtens prenumeranter.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. saknar inte riktiga pengar, kan nu även betala toa med kort, färre rån på gamla tanter... tänker inte växla pengar på min Englandsresa heller.
    Och om det digitala inte fungerar i affären, så kan man ändå inte betala med riktiga pengar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånstans kommer nog någon att acceptera kontanter i ett sånt läge - men som jag skrivit i min text: nåt kvitto lär det inte bli ... Blir spännande att se om du klarar dig hela tiden med kort i England!

      Radera
    2. har kvar 20 pund från förra resan, och det mesta är betald i förväg, mormors resa

      Radera
    3. Då klarar du dig nog på gamla "meriter"!

      Radera
  2. Som jag förstår det är Sverige extrem. Inget annat europeiskt land är så kontantlöst som Sverige. I Spanien kan man i småbyar hitta skyltar "kort tas inte emot". Där är cash fortfarande kung.
    För några veckor sedan fick vi en uppdaterad "Checklista hemberedskap" i brevlådan. Jämfört med 2020 års lista hade den utökats med två punkter: Kontanter och Handsprit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du stärker mig i min övertygelse - ändå måste jag medge att jag har väldigt lite kontanter att ta till i dagsläget!

      Radera
  3. Jag råkade ut för detta för ett tag sedan och kunde inte köpa tågbiljett eftersom BamkID och Swish låg nere. Det gick itll sist med kort men det finns ju knappast biljettautomater kvar.
    Väldigt sårbart. Sverige är nog extremt var gäller detta med att vara "kontantfria"
    Jämför med Spanien och där är det kanske 60%kontanter och 40% kort. Swish finns nog bara här-
    Vi har dock alltid pengar hemma och i olika valutor. Känns tryggast så.
    En bra krönika som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du läste! Ja, jag tror att vi kan få lite problem ... men så länge det fungerar är det förvisso smidigt.

      Radera