torsdag, maj 12, 2022

Utsidan kan vara avgörande!

Kvällen är sen när jag kollar in helgfrågan från Mia i bokhörnanHar du köpt någon bok för det vackra omslaget?

Mitt svar på den frågan är JA. För det var tack vare utsidan på "Sinnenas tid" (Passion simple) som jag upptäckte Annie Ernaux för många år sedan. De där äpplena fångade min blick, det var bokrea och ett väldigt bra köp! Nu har jag hennes "Åren" (Les annees) som står och väntar oläst. 

Dessutom har jag redan ett antal gånger här på bloggen nämnt att när en serie av Selma Lagerlöfs böcker kom ut i pocketversion med blomstrande omslag av svenska designsystrarna Jobs fick jag verkligen tala allvar med mig själv: jag hade ju redan böckerna, fast inte alls lika vackra ...

Kom sedan inte och säg att det inte spelar roll hur en bok ser ut bara den är läsvärd. Den blir bara bättre av ett snyggt omslag, gärna ett som är lite originellt. Utsidan kan vara avgörande!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Visst är det roligt med snygga omslag, men jag läser hellre en bra bok med fult omslag än en dålig bok med vackert omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Och numera har jag ju blivit så klok att en bok jag tycker är dålig slutar jag dessutom läsa ...

      Radera
  2. Nu säger mig Annie Ernaux ingenting, men visst kan omslaget göra skillnad. Det vet jag som har utformat hur många omslag som helst. Visserligen för fackböcker, men ändå.
    Det jag har lagt märke till att de senaste fem till tio åren är att omslagen inte speglar innehållet av böckerna längre. Fackböcker kan jag inte bedöma längre, men det gäller absolut för skönlitteratur och deckare.
    Japp, det blir bara bättre av ett snyggt omslag, men det ska vara relevant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag för min del tycker det är trist att en omslagsidé får bilda skola i så himla hög grad - dagen feelgood-böcker liknar varandra i alldeles för hög utsträckning! Då hjälps det inte om den som var först hade gjort nåt supernyggt.

      Radera
  3. Ernaux bok är både snygg och bra

    SvaraRadera
  4. Ernauxs bok är jättefin. vad det gäller nyutgåvorna av Selma Lagerlöfs böcker så hade jag samma uppgörelse med mig själv som du. och jag vann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vann också ... kan det handla om en sån man kallar pyrrhusseger??? (den får man väl ångra så småningom har jag för mig)

      Radera
  5. Selmas pocketversion är så fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finast på VÄLDIGT länge och svårslagen framöver!

      Radera
  6. Jättevackert omslag.

    SvaraRadera