fredag, juni 18, 2021

En riktigt skämmig träda-fram-are

Om du lovar att inte berätta det för någon så ska jag nu göra en träda-fram-are. En skämmig en. Bekänna en synd. Berätta en ruskig hemlighet som är ungefär så långt ifrån det politiskt korrekta, miljöriktiga och samhällstillvända man kan komma. Om otillåten kärlek.

Jag älskar lupiner. De håller på att slå ut nu. Förvandlar det svenska landskapet till paradisiska ängar och dammiga landsvägar till blomsterkantade slingor som blir en sann fröjd för ögat. Lupiner finns i en rad färger, från vitt via blekaste rosa över blått till lila till mörkt rödvinsrött. Allra vackrast är det när flera eller rentav många färger står sida vid sida, men oftare lever de segregerat.

Jättebalsamin - en annan invasiv snygging
vi inte längre har på tomten. Kan sakna den!
Problemet är att lupinen är en så kallat invasiv växt. /.../ Nu uppmanas man ideligen att göra sitt bästa för att få bort lupinerna. /.../ Visst måste man instämma i att biologisk mångfald ska värnas, men jag har svårt att tänka i de banorna när jag ser de fantastiska lupinfälten i all sin prakt. /forts/

Läs hela min text om de vackra men ack så illa sedda blommorna som står i sin sanna prakt just i dessa dagar. Du hittar den här, på News 55 som just nu har ett erbjudande om två månaders prenumeration för en enda krona. Då får du tillgång till allt material på sajten!

Copyright Klimakteriehäxan 

6 kommentarer:

  1. engelsmän älskar lupiner i sina fina trädgårdar 🇬🇧

    jag köpte dyra vita sidenlupiner till en vit golvvas... just för att påminna allt vackert jag sett i England!

    SvaraRadera
  2. har inga lupiner på vårt berg nu, men klippte alltid av fröställningarna (som också vackra på vintern)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja jag tycker inte fröställnnigarna är så särskilt snygga. Men blommorna är ljuvliga.

      Radera
  3. Sååå vackra och hopplöst jobbiga när de sprider sig hejdlöst i trädgården. Som kungsmynta. Underbar insektslockare, luktar gott när man klipper av den med gräsklipparen, sprider sig frenetiskt om man inte är vaksam. Det var inte jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kungsmynta är jag inte bekant med! Svårt att få lite lagom av vissa saker ...

      Radera
    2. Kungsmynta = oregano.

      Alla myntor bör odlas i krukor och klippas ned innan de fröar av sig. Eller så står man där i en oreganodoftande trädgård. Varenda kvadratmeter av den.

      Radera