fredag, juni 25, 2021

Sömnlös i fint sällskap

Sitter på balkongen. Njuter i fulla drag. Klockan har passerat midnatt, det är den mörkaste delen av den ljusa sommarnatten. De vita petuniorna jag nyss lät ersätta penséerna slår lydigt ut, pelargonerna är proppfulla av röda blommor och hortensian, som mot alla odds övervintrat, ser väldigt livskraftig ut även om jag ännu inte sett några knoppar.

Hade jag haft en bättre näsa skulle jag antagligen kunnat ana doften av fläder från buskarna som är översållade av vita smakrika blomklasar. Men jag hör ju bra! Några nattvandrare pratar medan gruset knarrar under sandalklädda fötter, längre bort hörs omisskännliga plaskljud av badande som vet att det sällan är skönare att simma i sjön än när natten omger en. Inte behövs det väl några badkläder heller!

Jag är inte särskilt trött, inte än. Vet ju vad jag väntar på. Tiden för nattens konsert närmar sig. Den streamas inte på nätet, startar inte punktligt, har inte föregåtts av några repetitioner. /forts/

Läs hela min text om sommarnatten på News 55. Om du är snabb hinner du dit innan den förvandlas till Premium-material och blir låst, alltså tillgänglig endast för prenumeranter.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Tyvärr var jag för sen denna gång att läsa hela texten. Men hade gärna gjort det. Nu får jag i stället fundera på egen hand över innehållet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det hålls öppet första dygnet ... sen faller låsbommen ner ...

      Radera