söndag, juni 06, 2021

Surrounded Stone – konstverk i naturen

Hade bestämt mig för att det var dags för årets premiärdopp i sjön. Men när jag kom ner till badviken tappade jag lusten. En tjock gulvitgrå gröt låg längs stranden: björkpollen i massor. Fast jag hade ju bestämt mig ... och se, jag hade tur! En granne hade fått i sin brygga med tillhörande badstege. Använde man den slapp man pollenröran. Så det gjorde jag, och tro mig: det var riktigt skönt! Lite kallt precis när man kliver i förstås, men sen låg jag i och simmade lite till och med.

På väg upp ur vattnet blir jag påmind om en väldigt originell konstupplevelse. Det var 1983, jag bodde i Miami och flög in mot staden. Det var så man såg konstverket som bäst: från ett flygplansfönster. Den bulgariske och legendariske Christo och hans fru Jeanne-Claude hade skapat "Surrounded Islands". Ett par små öar i bukten hade inramats med rosa tyg. En anslående syn från luften!

Nu ser jag ett svenskt stenblock i strandkanten. I huvudet dyker orden "Surrounded Stone" upp. Vad jag nu började fundera över var om konstnärsparet blivit inspirerat av en pollenmassa?  Håll med om att det finns en viss likhet!

Christo har svept in en massa saker i tyg genom åren, både Pont Neuf och tyska riksdagen, till exempel. Hans allra sista projekt gällde Triumfbågen, med det blev uppskjutet på grund av pandemin. Nu kommer det att visas i höst, postumt. Christo avled för ganska precis ett år sedan, så han får inte se verket stå klart.

En dokumentär om konstnären gjordes 2018: "Konsten att gå på vatten". Han befann sig då i Italien och gjorde "Floating Piers", och man får följa den tämligen excentriske mannen i arbetet  ett helt enormt projekt! Min "Surrounded Stone" räknar jag med ska försvinna om inte i morgon så i övermorgon. Utan Christos välsignelse. Och i största tysthet. Saknad av ingen.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym9:38 fm

    Bästa bilden på björkpollen, vid en underbar badsjö. Tänk om sommaren fortsätter så här men med några regndagar till naturen / ullaw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra doppet just avklarat. Enligt en termometer som inte ens låg i ytan utan snarare en halv meter ner är det 22 grader i vattnet! Kommer du hit och badar i sommar???

      Radera
  2. van vid pollen i lerig Auraå i Turku, där vi badade varje dag som barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I eftermiddags var min sten inte "surrounded" längre. Allt det gula hade blåst in i viken där det var ruskigt grötigt! Och då vill inte jag bada, inte där. Kanske inte i Aura heller då?

      Radera