tisdag, december 27, 2022

När klappen lämnas tillbaka

Tillhör du den delen av befolkningen som ägnar mellandagarna åt att returnera julklappar som inte blev riktigt rätt? En del kan du gå tillbaka till butiken med  och, om du är lite ekonomisk, förmodligen köpa om till halva priset ... pengar över blir det hur som helst! Annat kan helt enkelt kallas "felköp" och bör glömmas bort snarast.

Men nutidens shopping sker förstås väldigt ofta på nätet. "Gratis retur" kan det heta när företagen marknadsför sig. Fast det blir inte riktigt gratis, inte om man ser till företeelsen i stort. För det visar sig att det folk skickar tillbaka tar för mycket arbetskraft och tid om försändelserna ska kollas, paketeras och märkas om och säljas igen. Alltså eldas prylarna upp.

Låt mig citera ur en artikel i nyhetsbrevet Apropå från Lunds universitet: "I EU förväntas värdet av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre." En svindlande summa! Och anledningen är alltså att det ur företagens synvinkel är enklast så. Konsekvenser för miljön struntar man i. Utan påföljd.

Detta samtidigt som returerna i e-handeln tenderar att öka. Det händer faktiskt numera att folk som regelmässigt beställer en vara i en massa olika färger och storlekar stoppas från att skicka tillbaka något alls  här har ett missbruksliknande agerande uppstått. Svenska modefirman Gina Tricot har till och med valt att stoppa folk från att handla över huvud taget i ett helt år, på grund av orimligt antal returer!

Företeelsen har blivit så vanlig att ordet "returmissbrukare" faktiskt finns med på 2022 års lista över svenska nyord från Språkrådet som publicerats i dag.

Så vad händer nu med klapparna som lämnas tillbaka? Tja, risken att resursslöseriet späs på är jättestor. Medan samveten sover och "syndaren" tittar åt ett annat håll där kanske nya shoppingfynd lockar ... och ännu fler "gratis returer".

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. bedrövligt, bäst köpa begagnat på loppis till såna vänner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte inte så många klappar i år men ingen ska lämnas tillbaka, alla utföll till belåtenhet! Handlar väldigt sällan på nätet. Inget till jul.

      Radera
  2. Har nog aldrig returnerat en julklapp, allt i kvädvär har passat min späda lekamen, vilken tur. ;)
    Inga julklappar alls i år förutom ett av barnbarnen som ville ha en mugg med ""frölunda", tydligen ett hockeylag det där. ;)
    Resten ville ha pengar och det fick de.

    Ha nu en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengar blir en allt populärare present ju äldre ungarna blir!

      Radera
  3. Har aldrig lämnat tillbaka eller bytt en present - och detta trots att jag fått många. Men mina vänner och släktingar vet vad jag gillar.....
    KRAM o GOTT NYY ÅR-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Inte alltid så roligt att be om kvittot för att gå tillbaka till butiken ... men hellre det än att nån behåller en gåva som inte passar!

      Radera
  4. Det där gör ont, mycket ont att läsa. Spontant tänker jag på alla förstörda hem inklusive innehåll i Ukraina till exempel. Där skulle "kasserade" elektronikprodukter och klädesplagg göra världens nytta. De skulle garanterat framkalla många ack så behövliga leenden i landet.
    Förstår inte att man kan säga att svenskarna handlade för en miljard svenska kronor mindre i julhandeln i år, samtidigt som man eldar upp 21,74 miljarder euro.
    För en gångs skull har jag världens renaste samvete. Köper varken elektronik eller kläder online. Jo, klickade hem "en sats" med tröjor för två år sedan. Där stämde ingenting, varken materialet eller storleken. Hade för avsikt att returnera rubbet men gav det till en second hand butik istället. Det verkade enklare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper böcker på nätet någon gång men väldigt sällan, i övrigt nätshoppar jag i princip aldrig.

      Radera
  5. Bortskämda världen känns det som när man tänker på hur många har det just nu i länder som krigar. Jag har aldrig bytt en julklapp men nog givit den vidare åt någon annan som har haft behov av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt, bortskämt och onödigt slöseri som ingen mår bra av.

      Radera
  6. Visst är det märkligt detta med alla returer och dessutom ett miljöproblem. Jag köper resor och hotellnätter via nätet men inget annat. Vad gäller julklappar köper jag inga via nätet. Och jag köper till döttrar och barnbarn sådant som de önskat sig och då behöver det heller inte bytas. Brukar också få upplevelser och annat jag önskar och har nog aldrig bytt något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att slippa byta, det är ju ett trist krångel! Men de här siffrorna om returer som bara går till spillo gjorde ont att läsa.

      Radera
  7. Så skönt att ha rent samvete just när det gäller returer och ångerköp och överköp... En av fördelarna med att sluta med julklappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att njuta. Inget är väl skönare än ett rent samvete?

      Radera
  8. och de som returneras till affären hamnar flesta i soporna 😪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det var liksom ämnet med mitt inlägg, att returer blir skräp. Skönt att du hänger med!

      Radera
  9. Ofattbart att det ens är tillåtet! Jag hade en liten fajt med ett tonårigt barnbarn om en jacka som jag ville ge henne (och som hon ville ha). För henne var det självklart att beställa på nätet. Jag tyckte att vi skulle försöka hitta i butik, så att hon kunde prova den. "Äsch", tyckte hon, "det är ju bara att returnera om den inte passar". Lyckligtvis kunde jag driva igenom min linje och vi hittade en butik som hade jackan i rätt storlek.

    Såvitt jag förstår utgår klädfirmorna mer eller mindre från att mycket ska returneras och skickar med returpåsar, med adressetiketter, mm. Det borde åtminstone vara krångligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. E-butikerna gräver nog ofta sin egen grop, tror du har helt rätt! Bra jobbat av dig med den där jackan! Och visst blev hon väl nöjd?

      Radera