måndag, december 19, 2022

Hos Akademien (lite mindre högtidligt)

En gång om året är det extra pådrag i Svenska Akademiens lokaler i Börshuset i Gamla Stan i Stockholm. Det är den 20 december och mötet, som kallas högtidssammankomst, avslutar verksamheten för det gångna året.

I veckan är det dags igen, fast vi är visst inte bjudna varken du eller jag! Men det ska inte få hindra oss från att få lite insyn hos denna exklusiva församling.

Nyligen hade jag chansen att gå en guidad tur i lokalerna, och tänkte nu låta er se lite av vad jag såg, även om det var lite mindre högtidligt då än det blir i morgon. Håll tillgodo med bilder som ska vittna om snille och smak!

Gustaf III på plats under pendylen vars slag
världen lyssnar till kl 13 en torsdag i november
varje år.

Det är ingen mindre än kung Gustaf III (som är den som grundade akademien) som har utfärdat noggranna anvisningar för hur Akademiens arbete och sammankomster ska gå till, på sätt som i allt väsentligt fortfarande följs. Det var också han som bestämde hur många som skulle sitta med i församlingen. Det blev arton, av den enkla anledningen att aderton lät vackrare än exempelvis sexton eller sjutton ...

I år är De Aderton sexton, eftersom stolarna nr 3 och 16 är tomma då två av ledamöterna (Sture Allén och Kjell Espmark) dött och ännu inte blivit ersatta. Därför blir det heller inte något inträdestal denna gång. 
500 personer ryms i Börssalen och de är klädda i finaste stassen. Kungafamiljen har hedersplats.  

Man kan inte låta bli att undra vad som är det hetaste samtalsämnet i bänkarna medan man väntar på huvudpersonerna. Borde förstås handla om vad man läst. Men ... kanske går några tankar till den s k Kulturprofilen, landsman med årets pristagare Annie Ernaux? Han hade garanterat placerat sig i centrum här om han bara inte avslöjats som en praktbluff. Nu har han, utsläppt ur fängelset, fotboja, vilket inte är "comme il faut" till frack.

(Här en parentes: Med tanke på Akademiens turbulenta historia på senare år: Ni har väl inte missat "Klubben", den lysande reportageboken om hela cirkusen, skriven av Matilda Gustavsson?)

När ledamöterna tågar in parvis och slår sig ner kring det långa bordet är festen i gång. De sitter på förgyllda stolar klädda med blått siden, och tyget har akademiens lagerkrans invävd som mönster. Det är faktiskt den enda gången som man får sitta så fint, för av rädsla för slitage och spill får det vittra sällskapet finna sig i att bänka sig på enklare stolar till årets övriga möten. 

Samma lagerkrans ser ni på den snygga mattan mellan bibliotekets bokhyllor.

Ljus över Sveriges församlade ljushuvuden sprids naturligtvis med kristallkronor.

Detta är den ständige sekreterarens arbetsrum, nu Mats Malms.

Ständige sekreterarens arbetsredskap ... nja, han har dator ...

Tomt i väntan på det högtidliga.

Framför dessa dörrar framförs beskedet om vem som får Nobels litteraturpris, alltid
en världsnyhet och något många författare förtvivlat hoppas på att få ...

Här tar Akademiens bibliotek emot sina besökare. Öppet också för allmänheten!

Många böcker finns det i Akademiens bibliotek!

Sara Danius var den första kvinnan på posten som ständig sekreterare, vilket hon blev
2015. Hon lämnade jobbet efter turbulensen 2018, lämnade Akademien helt 2019 och
avled senare samma år i cancer. Bilden på henne är ett foto, som nu sitter bredvid
andra avporträtterade sekreterare. De brukar dock vara målade i olja. Kanske minns
du att jag hittade en tavla jag tyckte passade, även om den inte var direkt porträttlik?
Det hade jag förstås ingenting för ... men det här fotot är fint.
Copyright Klimakteriehäxan
(och tack till Lena Lundkvist som jag fick låna ett par bilder av)

11 kommentarer:

  1. lyssnat på göteborgare Mats Malms föredrag om den heliga Birgitta, lyssnat när göteborgskan Jila Mossaed läser lyrik, lyssnat på Horace Engdahls föredrag, fikat i samma fikarum med Sture Allén... inte besökt akademiens bibliotek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske får en av de två lediga platserna i akadmien nu då?

      Radera
    2. Tua Forsström är också lyriker, tycker mycket om hennes texter 🇫🇮

      Radera
  2. Vad roligt att få se! Dit kommer jag nog aldrig - trots att en i gänget har läst båda mina senaste böcker...
    Jag skickade den senaste som tack för att jag fick citera honom på baksidan av den nya boken. Hoppas att han inte blir besviken på hur den blev med ett kapitels tillägg. På min bloggsida kan du få se den. Jag har inte gått ut med den hemikring än - det är så rörigt för många omkring jul. Men på en privat fb-sida för FA-människor finns den och några har köpt den direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag imponerad: du har redan uppföljaren tryckt och klar! Så roligt! Stort grattis!

      Radera
  3. Intressant blogginlägg verkligen.
    Traditioner som bevarats länge bör man ta hand om och det gör de ju som tur är.

    Ha en jättefin måndagskväll, det ska nämligen vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi hoppas på en behaglig afton! Kul att du gillade mitt besök hos Sv aK.

      Radera
  4. Nej, vi är visst inte bjudna, men det räcker så gott att få en guidad tur av dig:-) Stort tack för att du delar med dig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte är nåt jätteroligt kalas ändå ...

      Radera
  5. Intressant att läsa. Har också för några år sedan varit här på en guidad visning som jag verkligen uppskattade. Och roligt att komma tillbaka i ditt sällskap. Men när ghela härva hela härvan rullades upp förlorade jag all respekt fö Svenska Akademin. Och behandlingen av Sara Danius var riktigt illa.
    Sara Danius är en favorit och jag gillar fotot du gar med.
    Boken, skriven av Matilda Gustafsson, är så bra och önskar att många läst den. Eller kommer att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst tappade den där församlingen väldigt mycket respekt. "Klubben" är måste-läsning!

      Radera