onsdag, december 07, 2022

Stämningsskapare

Som vanligt på onsdagar hittar man Veckans kulturfråga hos Enligt O, som berättar att hon jagar julstämning för fulla muggar. Därav frågan: Vilka är dina bästa tips för att skapa julstämning?

Naturligtvis beror mycket på humöret och minst lika mycket på sällskapet. Och vad som uppfattas som "julstämning" är naturligtvis väldigt individuellt.

Ett par saker jag själv gjort att hänga på väggen måste i alla fall upp. Men jag skulle vilja säga att det också behövs ljus, levande och elektriska, säsongens blommor och en äkta gran. Gärna en skvätt glögg och sedan lite skinka och dopp i grytan också!

Denna sydde jag 1976. Den ska upp på väggen varje jul!
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. WOW! Nu är jag riktigt impad! Att du sydde/broderade var otippat, helt otippat. Åtminstone att du skapade ett så stort och väldigt "modernt" verk för 46 år sedan. Skrattade gott åt din jultomte som verkar gå på knä;-) Applåd:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj blev du överraskad?! Klicka på etiketten "handarbete" och du kan bli mer överraskad, tror jag! Har varit en flitig handarbeterska.

      Radera
  2. du är snart i kapp, jag broderade 1991

    Har man tråkigt på fest så beror det inte på sällskapet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Började brodera som jätteliten, mamma hade syjunta och vi ungar kopierade det. Men numera är det sällsynt. Fast jag vidhåller att sällskapet är viktigt på jul (och annars också för all del)

      Radera
    2. nu broderar och stickar man på många bibliotek, Stadsbibliotek ha riktigt syrum!

      Radera
  3. så fint broderi! det förstår jag att det måste upp på väggen varje jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är väldigt förtjust i min skapelse!

      Radera
  4. Jag är ju lite tvärt emot. Känner sedan många år tillbaka inte alls för att skapa någon julstämning och tycker inte ens om den. Redan när jag var liten ogillade jag julen och var oftast med mina föräldrar i Storlien eller Vålådalen jul -nyår mellan det jag var 10-20 år.
    Men! Jag kan glädjas med och åt andra som gått in för detta med julpynt. Absolut.
    Tycker din bonad är jättefin och blir glad när jag ser den.
    Har adventsljusstakar nu, mängder av ljus och vackra blommor. Men i övrigt? Hoppas på varmare trakter utan direkt julfirande. Gillade åren vi hade huset i Spanien. Julen är inget speciellt där utan påsken gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken evig tur det ändå är att man får bestämma själv, göra sina egna val!

      Radera
  5. Anonym11:21 em

    Vilken fin broderad bonad! Impad!
    Liten levande gran, röda dukar, ljus och vita hyacinter (doftar mindre). Det räcker. En liten broderad bonad som mamma gjorde brukat jag hänga upp. Men … jag tar inte fram julen förrän någon dag före julafton. Än så länge bara ljus, hyacinter och fönsterljusen. Har glömt att leta fram stjärnan.
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avvaktar också med juldukar etc.

      Radera
  6. Stackars tomte på din broderade bonad :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hans säck är nog tung ... jag gillar honom även om säcken är tom!

      Radera
  7. Vilken fin jultavla!

    SvaraRadera