söndag, december 18, 2022

Med hjärta (fast inte julrött)

Det fanns en gång för länge sedan en schlager som hette "Låt hjärtat va´ me´". Det var den härliga Sonya Hedenbratt som sjöng, och låten blev också signaturen för en populär tv-serie med samma namn, en serie med Sten-Åke Cederhök om ett fik i stadsdelen Haga i Göteborg. Serien sändes i två omgångar, 1969 och 1971.

Kan det vara den som personerna bakom det populära modemärket Mos Mosh har tänkt på? Nej, det tror jag inte, för plaggen de gör är nog i första hand tänkta för en publik som inte ens var påtänkt när folk kunde sjunga med i den låten. Men likväl låter de hjärtat vara med, som en liten broderad "skylt" som sitter på lämpligt ställe  hjärtat jag plåtat hade hamnat på ärmen på en fuskpäls. Helt OK att det inte är julrött, det hade inte blivit snyggt eller hur?

Googles "doodles" är ett trevligt sätt att skylta,
denna gång inför stundande helger.
Jag har inte hittat några riktigt heta skyltar denna vecka, trots att jag är väl medveten om att det är Skyltsöndag, som vi högtidlighåller vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Allt började hos Pumita, och jag var förvisso med redan på hennes tid, men sedan hon slutade blogga 2015 är det BP som är "skyddshelgon" för den här verksamhetsgrenen, eller som Ditte alltid skriver: "så förtjänstfullt förvaltar". (Borde väl ha sparat den här skylten till i dag, men jag kunde inte hålla mig. Missa den inte!) 

Fast så här i årets slutspurt tycker jag att det kan vara läge för ännu en repris av den skylt jag kanske tyckt allra bäst om av alla jag visat – och de är många ... Här är ändå bästa budskapet!


Var på vippen att glömma att tända det fjärde ljuset! Nu har en liten tomte upptäckt
min alternativa adventsstake. Han ser ut att trivas i dess sällskap.
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. göteborgskan Sonya Hedenbratt var bra,fint hjärta 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var riktigt bra! Med hjärta!

      Radera
  2. Sonya hade hjärtat utanpå, kändes det som.
    Så var det fjärde ljuset tänt och tomten vakar över dem förnöjt. Det måste vara en bra tid att vara tomte just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomtar är vi kanske allihop i dessa dagar ...?

      Radera
  3. LillaSyster4:34 em

    Hjärtat är snyggt i silver =)
    Yes redan 4e advent.....Snart är året slut. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  4. Fint broderat hjärta.
    Ja, den är bra skylten med texten "Allt kommer att bli bra".
    Klickade på länken, det var märkliga elspartips. Vi ska alltså inte äta. ;-) Gå ut snabbt genom dörren, vem dröjer sig kvar där en längre stund?
    Jag hoppas verkligen att folk slår av spisplattor och strykjärn när de inte används!! Spara på din telefon? Gissar att man inte ska ladda den så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att återkomma till den där skylten från TV 4. Kan inte sluta irritera mig!

      Radera
  5. Hjärtat är riktigt fint och kan vara nog så symboliskt. Och nog minns jag både Cederhök och Sonya Hedenbratt; sången och tv-serien.
    Och lika viktig idag som alltid är budskapet och skylten "Allt kommer bli bra".
    Skönt att du kom ihåg sista ljuset i adventsljusstaken och fint med sällskap av en tomte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror kanske inte att årets adventsstake blir en äkta tradition ens hos mig ...

      Radera
  6. Nu förstår jag varför jag aldrig hört talas om Mos Mosh. Undrar om jag missat nåt. Det måste jag kolla upp;-)
    Ditt silverhjärta gillar jag skarpt. Å tomten verkar trivas vid sidan av din "alternativa" adventsljusstake.

    Tusen tack för din Skyltsöndag och länken.

    PS. Google-kulorna har hängt med aningen för länge kan jag tycka;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mos Mosh har tydligen det där hjärtat på alla sina kläder. En del är klart snyggt, tycker jag.
      Google-kulorna är möjligen gamla men också snygga, och jag beundrar verkligen deras doodles som måste ta en hel del jobbtimmar i anspråk!

      Radera
  7. Sten-Åke Cederhök har alltid varit en favorit och jag minns lite av det där med låt hjärtat va med. Gick inte texten vidare med: och glöm för alltid i det... Annars tittar jag ibland på Albert & Herbert :) Jag var inte med på Pumita tiden utan startade vid nr 87. Utan en enda kommentar som svar, året var 2017 8 januari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Låt hjärtat va med
      Allt du gör beror på det
      När du tycker nånting kommit på glid
      Då är det tid att le"
      Hela texten här:https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0TLJITi4rzLM0YPQSzjm8tEQhI-vwkqKSxBKFskSF3FQA4VANAA&q=l%C3%A5t+hj%C3%A4rtat+va+me&oq=l%C3%A5thj%C3%A4rtat&aqs=chrome.1.69i57j46i13i512j0i13i512l5j0i13i30l2.4517j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#wptab=si:AC1wQDAmhH4WxhqkLyzXLNCgm7uMlL-cwjtGo7YoiLsJI42k1Zt3T5h9PClNLNtt0Z7jv-9kp1eYGUiFplcnL85AgbM2bG9VNxLLYQb8_B3tkSlqQ6GoDgMkdV58BVc1kTYWW4Q3I374VAp4GZusOdPTZG1AOhpaae2O2Wk3Y0HOG6BsN4VHXg-O_fxH6bZf5EWU_RhWTEGg

      Radera