lördag, december 10, 2022

Tintin i Stockholm

Tintin är en av Sonens mest älskade litterära figurer, kanske den ende rent av (efter Alfons Åberg ...) Vet inte vad det var han föll för, men han samlade med mitt benägna bistånd på sig samtliga 22 Tintin-album som finns på svenska och han har dem alla kvar i hyllan. 

Det handlar om, det vet ni förmodligen, en journalist som reser världen runt i sällskap med sin lilla hund Milou. Kanske bidrog en annan för historierna mycket viktig figur, kapten Haddock, och hans lustfyllda eder till min sons förtjusning, jag vet inte riktigt. Köpte Haddocks ordbok en jul, där finns de alla listade, från alabasterskalle till ökenråtta.

Nu får jag genom bloggarkollegan Ditte veta att det finns en Tintin-utställning i Stockholm, på Bar Brillo vid Humlegården. Konstnären som ställer ut är Owe Gustafsson och han har verkligen hittat sin egen Tintin-nisch: han har fastnat för figurens spretande hårtofs och placerar in den lite både här och där, med Hergés godkännande!

Men Tintin har minsann synts i Stockholm förr. Jag råkade för länge sedan hitta affischen "Tintin i Stockholm" och den köpte jag, satte i ram och gav Sonen i present. Naturligtvis gillade han den! Och gillar den fortfarande, jag frågade nyss och han vill inte att den ska försvinna (den finns kvar hemma hos oss) trots att den blivit lite solblekt. Men den får köa för att komma upp på en vägg igen.

Förgäves har jag försökt få veta vem som placerat den lille belgaren och hans hund på bron över vattnet med Stadshuset som bakgrund, men jag har misslyckats. Nu ska jag försöka locka sonen till Bar Brillo för att titta på Tintins hårtofsar! Tack för tipset, Ditte!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Kul att du upptäckte Tintin mitt i Stockholm. Hittar heller inte källan vem som placerat honom där på bron. Hursomhelst är det en Tintin-entusiast.
    Kan berätta att min husläkare har en Tintinaffisch på sitt mottagsningsrum. Å den affischen har hängt med i över 20 år. Å min bil heter ju också Tintin, så...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här affischen är också tjugo år gammal, fast jag vet inte exakt. Hittar ingen likadan när jag googlar!

      Radera
  2. Tack! Vad roligt!Tack för länken.
    Kul att du tog dig en sväng hit till Bar Brillo.
    Tänk så mycket våra blogginlägg kan ge på olika sätt- Tänk om affischen som sonen äger och du förvara är gjord av Owe Gustafsson.
    Himla roligt att se Tintin här på bron-
    Och om inte så kanske Owe Gustafsson kan hjälpa till. Kanske kan du skicka honom en bild av din Tintin på bron.
    Ska luska lite mer på onsdag när jag träffar Promenadklubben- Vet att det finns många Tintin entusiaster där. Visar jag din bild så kanske någon vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns förvisso många Tintin-entusiaster där ute, jag kan inte påstå att jag är en av dem. Sonen står för det!
      Tror inte det är OG som gjort min affisch, inte hans stil alls väl?

      Radera
  3. Anonym5:14 em

    Hej! Jag sitter också på en Tintin i stockholm. och nere bakom Tintin i affischen står det L.S.Martin-93 vilket jag tror är både året då den blev tryckt och mannen som skapat denna affisch. Hoppas det löser några frågetecken.

    SvaraRadera
  4. Maria BW11:54 fm

    Hej, är det någon som vill sälja sin Tintin i Stockholm affisch eller känner någon som vill sälja sin affisch så är jag intresserad. Hör av er isåfall. Vänligen, Maria

    SvaraRadera
  5. Anonym10:45 em

    Hej, har också den affischen. Håller på och packar inför en flytt och när jag höll i den började jag fundera över porträttets bakgrund. Vet att jag köpte den i en bokhandel i Sthlm för säkert 20 år sedan..

    SvaraRadera