måndag, februari 13, 2023

Experiment med tulpaner

Tulpantiden är här. Ica sålde buntar med tjugo stycken för 99 kronor. Jag slog till.

Väl hemma delade jag upp buketten i två vaser. Då kom jag på att läget för ett experiment uppstått, ett experiment om blommors hållbarhet. För det har vi ju alla hört: snittblommor står sig bättre om de förvaras svalt under nattens timmar, när ändå ingen tittar på dem. 

Men stämmer det där? Det var det jag tänkte försöka ta reda på. Alltså har nu den ena vasen burits ut på balkongen kväll efter kväll vid sängdags. För att hämtas in när det blivit tid för frukost. Medan den andra buketten fått stå orörd i rumsvärmen.

Och resultatet? Tja, jag är lite förbryllad. Tulpanerna som fått sin dygnsvila i några få plusgrader ser mer ut som stora anemoner när de kommit in igen. Medan innesittarna böjer sina huvuden mot bordduken men bevarar sin mer "normala" tulpanform. 

"Balkongblommorna" behöll visserligen kronbladen längre än de andra. Men skillnaden är marginell. Därmed kan mitt experiment förmodligen kallas ett prov utan värde (så var det ju inte särskilt vetenskapligt heller). Fast min motivation att bära vaser ut i nattsvalkan har krympt.

Dessutom konstaterar jag att en gammal sanning håller: tulpaner är vackra i alla sina stadier, från knopp till slokande blomma. I dag är det hur som helst dags att köpa nya!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Det var intressant - jag har ju också hört om kallare nattvila och ställer in buketter i det rum som vi har stängt av värmen i. Det verkar inte som om jag behöver det, alltså.
    I dag slängde jag en bukett från förra helgen, den såg ut som brända orkidéer, hade inte bladen sett så trista ut, hade den fått stå ett tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En reservation dock: om man har jättevarmt inomhus kanske effekten blir större - vi har inte jättevarmt.

      Radera
    2. Inte vi heller. Vi har det på tok för kallt - men det tycker inte den varmblodiga av oss... Dunväst, yllemuddar, raggsockor ... you name it - I wear it!

      Radera
    3. Tur att det finns kläder för alla väder, även inomhus!!!

      Radera
  2. kryddmått potatismjöl i vatten får dem stå längre

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Så jag skrattade:-) Jag gillar ju tulpaner bara när det är nya och krispiga, så... Men kul med experimentet. Påminner mig om mitt experiment för många, många år sedan: Om man ville att julstjärnor skulle överleva en jul och blomma nästa jul igen skulle man ställa dom i ett mörkt rum och vattna en gång i veckan. Sagt och gjort. Å det funkade. De blommade två jular. Sedan dess har jag dock tagit kål på dom inom loppet av bara några dagar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina krukväxter får bara vatten en gång i veckan, men de får ljus också ... man ska ha tur med växter, då överlever allt - och tvärtom, om turen vänder ryggen till!

      Radera
  4. Fick balkongtulpanerna nytt vatten och ny snittyta varje dag också? (frågar jag som har noll gröna fingrar! Men har läst det nånstans ) Älskar dock tulpaner, och vilka fina foton på dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda buketterna fick nytt vatten och jag tog av stjälkarna, det blev nog varannan dag - de växer ju så obegripligt snabbt!

      Radera
  5. Kul experiment som kanske inte fick det resultat du förväntat dig. Tulpaner är väldigt vackra blommor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar tulpaner. Ända tills kronbladen trillat av!

      Radera
  6. Intressant experiment. Kul! Inte minst resultatet. Har gjort liknande men ställde hälften av mina vid balkongdörren och de andra fick stå kvar på matbordet, Här blev resultatet att de vid balkongdörren var piggare längre. Jag gillar ju mest de krispiga tulpanerna. Men när de är på upphällningen så blir det nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev det liten skillnad, men så liten att den var försumbar tyckte jag.

      Radera