onsdag, februari 15, 2023

Kärlek att älska

Alla hjärtans dag (som inföll i går) har inspirerat Enligt O till Veckans kulturfrågaVilken kultur inom temat kärlek tycker du extra mycket om?

Här kan man väl applicera kultur-begreppet på allt möjligt, eller hur? Blir svårt att välja, igen. Jag börjar med musik. Två amerikanska singer-songwriters som vann mitt hjärta någon gång på 70-talet är Carole King och Carly Simon. Så då väljer jag Kings "You´ve Got a Friend" och Simons "Anticipation". Fast Kris Kristoffersons "Me and Bobby McGee" yrkar också på en plats här! För att inte tala om "Veronica" som Cornelis Vreeswijk besjöng. Eller Evert Taubes "Så skimrande var aldrig havet". Ack, det finns oändligt många varianter av kärlek att älska!

"En dag" (One Day) av David Nicholls, om kärlek som vägrar rosta, är bara en av de massor med minnesvärda kärleksromaner som jag konsumerat genom åren. Försöker nu undvika att upprepa mina gamla favoriter som står där, sprickfulla av känslor, i bokhyllan ... men kanske har inte så många bekantat sig med "Drömmar vid havet" skriven av Björn Larsson? En helt fantastisk historia som inrymmer flera sorters kärlek. Otroligt välskriven, hur har han kunnat undgå att få en August?

På bioduken finns
också hur mycket som helst att lyfta fram. Men vad sägs om den evigt gröna "Casablanca" med Ingrid Bergman och Humphrey Bogart? Det var den första video jag köpte när jag blev med vhs-spelare, vi talar tidigt 80-tal. En kompis kom på besök, en person som i dag är en framstående författare och kulturdebattör här i landet, och det visade sig av en slump att han  mot alla odds  inte hade sett den här av mig högt älskade filmen.

Jag tvingade ner honom i min (förvisso bekväma) tv-fåtölj och startade det romantiska och känslomättade dramat. Där satt han sedan absolut stilla, utan att för en sekund släppa rutan med blicken, och hans tårar rann (väldigt klädsamt!) både när tyska "Vaterland" och franska "Marseljäsen" duellerade, och när repliken "Play it again, Sam" kom. Och naturligtvis delade han min åsikt: en kanonfilm! Det gör väl du med?

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Casablanca innehåller mycket; storyn, musiken, skådespelarna...

    SvaraRadera
  2. "Me and Bobby McGee" är ju en klassiker. Det måste den vara, för till och med jag kan nynna den.
    Casablanca har jag nog sett, men det måste vara flera decennier sedan. Minns inte handlingen - ooops, jag vet. Men Humphrey Bogart var väldigt snygg:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid B var också snygg, vacker som en dag rent av!

      Radera
  3. Repliken "Play it again Sam" förekommer inte i filmen! Du får titta på filmen igen om du inte tror mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har naturligtvis helt rätt. Frasen man syftar på med det felaktiga citatet förekommer två gånger, och formuleras så här: "Play it once, Sam. For old times' sake'" och 'Play it, Sam! Play "As Time Goes By"!

      Radera
  4. Me and Bobby McGee är jättefin. har hör den live med Kris Kristofferson. Casablanca är en fin film. det är Afrikas drottning också. den kunde platsat här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också hört Kris K framföra den, men Janis Joplins verion tror jag vinner. "Afrikas drottning", absolut sevärd, men i mina ögon vinner "Casablanca".

      Radera
  5. Som film;Casablanca minns jag också. Och kom nu att också tänka på Doktor Zjivago. Men dock senare. Även West Side Story.
    Som musik. Även den från Casablanca "As time goes by".
    Vad gäller musik "Carol King" men det finns ju så många. Cajsa Stina Åkerströn och Åsa Jinder "Av längtan till dig" och mycket av Lisa Nilson. Ja, mängden är stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Av längtan till dig" är en jättehärlig låt! Men, som sagt, det finns ju så många!


      Radera
  6. Veronica är en stor favorit! Tack för alla tips.

    SvaraRadera