torsdag, februari 23, 2023

Läsning som inte står i bokhyllan

Läser du annat än böcker? Det är Mia i bokhörnan som undrar, i veckans helgfråga.

Ja nog kan man hitta läsning som inte står i någon bokhylla, den saken är helt klar. Jag gör det. Vi har Dagens Nyheter på papper och Svenska Dagbladet digitalt, hade tvärtom till nyligen men kom på att det kanske var dags att variera sig. Och visst läser jag i båda, men långt ifrån allt. Helgbilagorna är också fulla av läsning. Skulle känna mig helt naken, dum och övergiven utan dagstidning! Kan nog diagnosticeras som yrkesskada ... 

Papperstidningens avigsida:
Mycket skräp att bära ut!
Den urgamla vanan
att läsa kvällstidning, den har jag ändå lagt bakom mig, det är många år sedan nu. Fann det inte vara värt pengarna, än mindre så nu för tiden, när lösnummer kostar lika mycket som en halv pocketbok. Dessutom späddes högen av pappersskräp på i raketfart. Idag händer det att jag kollar lite löst på nätet, men det är fort gjort.

Förr i världen prenumererade jag ofta på någon "damtidning". Var trogen Femina i åratal, men det gick över. Köpte franska Elle under förevändningen att det var bra för mina språkkunskaper, men det var modebilderna jag ville åt ... I perioder har jag läst M magasin och Amelia, ofta ditlockad av någon bonuspresent som tilltalat mig. Just nu har jag en kort prenumeration på tidningen Vi (tack för fina vinglas från Iittala!), som jag också troget läste förr i världen.

Men totalt sett läser jag trots allt inte särskilt mycket press på s k "blankt papper". Samma sak som händer med barn och unga har väl hänt mig: dator och mobil konkurrerar, och är det någon text man prompt vill läsa är det ju den digitala vägen man hittar den enklast numera.

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. sitter gärna på biblioteket och läser engelska trädgårdstidningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också botaniserat i bibblans tidningshylla!

      Radera
  2. Jag har svårt att tänka mig att sluta prenumerera på en dagstidning. Jag har alltid prenumererat på Nya Wermlands-Tidningen och den fanns i barndomshemmet också. Men mina barn har så vitt jag vet ingen dagstidning. Lite sorgligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag växte upp med NWT och sedermera Arvika Nyheter. Svårt att avstå dagstidning - men mina barn avstår precis som dina!

      Radera
  3. Papperstidningar slutade jag med för minst 20 år sedan. Då köpte jag alltid DN på grund av tidningens intressanta helgbilaga.
    Aftonbladet har jag heller inte läst som papperstidning på minst 20 år. Däremot lusläser jag nätupplagan och prenumererar på Plus-tjänsten.
    Och idag sa jag upp sista tidningsprenumerationen som jag/vi haft i i år och dag - Bonniers Digitalt Foto. Lite vemodigt känns det faktiskt. En era går i graven...
    Damtidningar har jag aldrig köpt, däremot fotbollstidningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar min morgontidning på papper, den kärleken är nog evig tror jag! I a f så länge ögonen jobbar på. Gillar egentligen inte att läsa tidning på nätet, i mobilen exvis blir allt så litet.

      Radera
  4. Tycker prenumeration på dagstidningar är alldeles för kostsamt numera, DN var bättre förr också. NT (Norrtelje tidning) är i nutid lite tidning för mycket pengar, inte värt. Usch så negativt det där lät då... Men nog var allt bättre förr! Ha ha :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har verkligen blivit dyrt! Men det kan faktiskt löna sig att ringa och diskutera. Det finns rabatter! Fast ingen kommer med erbjudande, man måste fråga.

      Radera
  5. Det blir mindre och mindre tidningar och tidskrifter hos mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i ärlighetens namn hann jag väl inte läsa dem alla medan jag hade dem? Fast ibland hittar jag en gammal och kan sitta och bläddra en lång stund ...

      Radera
  6. tyvärr är dagstidningarna för dyra. jag älskar papperstidning till morgonkaffet. men vi har lokaltidningen som är väldigt tunn och så läser jag SvD och DN på nätet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit jättedyrt! För lite annonser och för dyrt med utbärning är försvaret för prishöjningarna, men nog svider det.

      Radera
  7. Vi gör lite som du. Varierar mellan DN och Svenska Dagbladet som papperstidning. Vill ha en papperstidning att bläddra i. Vi är med i Sjöräddningen och får deras tidskrift "Trossen" 4-5 ggr/ år och den läser jag med nöje. Ibland köper jag också något resemagasin och då och då några engelska tidskrifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stunden vid dagens start med kaffe, macka och papperstidning är en vana jag inte vill vara utan.
      Jag har behållit Ica:s Buffé på papper, det tänker jag fortsätta med! Fast de försöker få mig att ta den digitalt. Men matbilder gör sig bra på papper.

      Radera
  8. Jag hade GP ett tag men det blev för dyrt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att många tänker som du. Synd. Men högst begripligt.

      Radera
  9. Jag prenumererar varken på dagstidning eller veckotidning längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns förvisso massor att läsa ändå!

      Radera