torsdag, februari 09, 2023

Nere i lässvackan

Att en dag plötsligt, efter ett långt liv som bokmal med aldrig trytande läslust, tvingas upptäcka att man har lässvårigheter är inte roligt. Inte är det lätt att hantera heller. Nu undrar Mia i bokhörnan i sin helgfråga Vad har du för tips om man kommer i en lässvacka? och eftersom jag ramlat ner i inte bara en utan flera sådana borde jag kunna komma fram med något användbart. 

Men det är tveksamt. Det man först tänker på, det är rådet "ta något lättläst". Fast kanske är det inte alls det man behöver utan snarare något som passar in som en pusselbit i resten av livet. Vad blir jag glad av? Vad vill jag helst syssla med? Vad gjorde mig nyfiken senast? Finns det någon gammal "kärlek" som skulle kunna dammas av?

En sak som hjälpt mig, i alla fall lite, det har varit att strunta i böckerna och läsa tidningar i stället. Lätt att hitta olika ämnen, olika stora textsjok, olika sorters skribenter. Heminrednings- eller modemagasin kanske, där intervjuer med spännande människor också dyker upp. Enstaka noveller, faktaartiklar i intressanta ämnen man lär sig något om. Redan den vanliga dagstidningen har artiklar som det är lätt att hoppa över, men som kan vara väldigt läsvärda. Efter en tid som tidningsbläddrare har jag återvänt till böckernas värld, kommit upp ur den där eländiga svackan. Tack och lov.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. köper nästan inga tidningar för de blir bara olästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper extremt sällan. Men dagstidningen har ju bilagor etc.

      Radera
  2. Den enda tidningen jag läser är lokaltidningen Mitti. Då pratar jag alltså papperstidning. Annars läder jag mest Aftonbladet och abonnerar inte på DN och/eller SvD som nättidning.
    Har hittills inte drabbats av lässvacka. Hoppas att jag slipper, för jag älskar läsa pappersböcker. Hoppas också att du återfår läslusten!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt i bläddrar vi också i! Tack och lov är jag inte i lässvacka just nu.

      Radera
  3. läser gamla Vi läser som jag sparat. deckare och lättläst fungerar absolut inte. inte tillräckligt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det måste vara något som fångar - och som helst inte handlar om 800 sidor ... för då är loppet kört innan det startat, för min del.

      Radera
  4. Noveller kan nog vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du sett Novellix-böckerna? I format som Pixi-böckerna för barn ... rätt sympatiskt, får plats i varje ficka och innehåller kortare läsning med noga utvald, kvalitet helt enkelt. Kan dock tycka att de är lite onödigt dyra.

      Radera
  5. Kan lite känna igen mig här. Har just de senaste veckorna fått mycket om mig och jag har varit dålig på att prioritera läsningen. Ostrukturerad. Och det brukar jag inte vara, Men har f.o.m-. idag avsatt 60 minuters läsning/dag och hoppas med det komma igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det låter verkligen välorganiserat! Hoppas planen håller!

      Radera
  6. Läsa tidningar kan vara bra, det är lättsamt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det behöver inte ens vara en ny!!!!

      Radera