söndag, februari 19, 2023

Varning för älg?

Vore inte denna älg en trevlig variant på den gamla vanliga varningsskylten som sitter i vägkanten i trakter där Skogens Konung brukar hålla till? Min enkla (men anslående!) älg hittade jag på en gammal presentkartong och kände att den väldigt väl skulle platsa bland granar och tallar ... fast Trafikverket kommer förmodligen inte att nappa på idén. Jag vet heller inte vem som är upphovsperson till "min" älgskylt, så det blir nog en svårlöst gåta på flera sätt!

Skylt nummer två borde väl sitta på något ställe där pensionärer träffas och njuter det där som kallas "sitt otium", men krogen på Kungsgatan såg inte alls ut som något specifikt hängställe för årsrika. Om du nu började fundera på vad det där uttrycket betyder så är förklaringen denna: man har "ett lugnt och hedersamt privatliv efter väl förrättat livsverk".


Ännu ett skyltbudskap till svensk publik fast på engelska, här i mindre storlek.
Fast det var den fina tecknade blomman som fångade mitt intresse. 
Salladen som låg i lådan var för övrigt riktigt god!

Japp, ni har gissat det: jag högtidlighåller Skyltsöndagen ännu en gång. Fler skyltar hittar du om du tar vägen via BP. God jakt! Men se upp för älgarna!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Du skyltade med högtidlighet, det märks. Jag gillar "din älg", kanske på någon väska eller så för liksom du tror jag inte att du får trafikverket med dig. Årsrik, det ska jag kalla mig härefter. Låter så vackert och är ju vackert också. Fina skyltar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Begreppet "årsrik" är framför allt Barbro Westerholms, tills förra valet äldst i riksdagen och en sällsynt skärpt dam.

      Radera
  2. Tusen tack för att du högtidlighåller Skyltsöndag och länkar:-)
    Älskar älgen och skulle absolut "köpa" den som varningsskylt. Om man bara byter bakgrundsfärgen till gult och den ritade älgen till svart så bingo:-)
    "Sitt otium" var nåt helt nytt för mig. Aldrig hört talas om. Tur dock att "otium" är latin och betyder "vila, lugnt privatliv", för min första, spontana tanke gick till ett ord där "t" är ersatt av "p";-)
    Så det stod Klimakteriehäxan på den skylten:-)

    SvaraRadera
  3. LillaSyster7:48 fm

    Gillar din älgskylt=)
    Ha nu en ny bra vecka.

    SvaraRadera
  4. Du visar den charmigaste älgen jag sett sedan jag bläddrade i Hälge-tidningen. Men, kan nog uppfattas något luddig om du far fram på motorvägen o möter den på en vägskylt, VAD VAR DET DÄR??? Otium njuter jag, nyss vaknat från en ähum liten slummer som Ernauxs Åren drog mej med i....

    SvaraRadera
  5. Gillar ditt förslag till älgskylt. :-)

    SvaraRadera