lördag, februari 18, 2023

Veckans mening – om kändisskap

Jag lyssnar till Eyvind Johnssons "Nu var det 1914". Det tar sin tid. Och föga överraskande hittar jag i den här texten för andra veckan i rad den där meningen som förtjänar en extra liten sekund. När huvudpersonen, Olof, börjar arbeta som timmerflottare kan man rent av se de brötade stockarna för sin inre syn. Men meningen som jag fastnar för denna gång  i Skriv-Roberts efterföljd jagandes Veckans mening  får mig att tänka på familjen Wahlgren/Ingrosso som verkar klart mer inflytelserik än våra "vanliga" kungligheter ... och Hanna Hellquists skriverier i DN om hur jobbigt det är att vara känd ger den extra aktualitet ... så frågan är om Kristiansson, en i Olofs arbetslag i den här berättelsen, har rätt? Jag tror det!

Man kan ju inte vara välkänd av alla, sa Kristiansson, det kan nog ingen.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Finns många bra meningar i den där romanen. Den är lång!

      Radera
  2. Man kan vara ökänd av många också :)

    PS. Du lägger väl in länken hos mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man definitivt! Det blir en länk nu, lite sent, jag hade förprogrammerat publiceringen eftersom jag varit "på rymmen".

      Radera
  3. Det har helt klart gått inflation i alla Wahlgrens/Ingrossos. De finns ju på alla kanaler i mera eller mindre tilltalande shower. Är nog rädd för att alla över 8 år känner till familjen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så KAN det vara. Själv har jag hittills inte sett ett enda avsnitt av "Wahlgrens" och det blir nog inte nån titt i framtiden heller.

      Radera
  4. Vad gäller familjem W är jag trött på alla utom Benjamin- Trist att de säljer ut sig. Bra mening! Och lite dubbel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Benjamin är en äkta begåvning och verkar dessutom vara en jättegullig kille. Att familjen säljer sig så demonstrativt och flitigt är väl, antar jag, beviset för att det verkligen lönar sig.

      Radera