tisdag, februari 20, 2024

Dagens namn är Mari/a/e

Dags för ännu en titt i bokhyllan, eftersom Ugglan efterlyser en ny tisdagstrio. Denna gång är en tjej/kvinna/dam i centrum och hon heter Maria, Marie eller Mary (författarnamn eller person i en bok). Jag satsar på tre upphovskvinnor, alla svenska.

Först den som var Sveriges deckardrottning nummer 1, hon var faktiskt utan konkurrens på sin tid: Maria Lang. Hon hette egentligen Dagmar Lange och skrev rader av böcker, även en del för unga läsare. Det var en sådan jag läste senast av henne: "Akta dej, Katja!" Numera hedras hon med Nora Deckarfestival, arrangerad i hennes gamla hemstad, år efter år i april.

En av nutidens kungligheter i deckarbranschen är Mari Jungstedt, också hon en väldigt produktiv författare. Bara att ta en i raden, de flesta utspelar sig på Gotland, en miljö Mari känner väl. Tycker Jungstedt är duktig på att beskriva relationer också, inte bara krimgåtor.

Maria Gustavsdotter var tandläkare men måste väl ha tröttnat på att titta ner i folks gapande munnar med karies, långa tandhalsar och gulnad emalj, för hon sadlade om och blev författare i stället. Skriver flitigt, numera mest historiska romaner, "Karin Månsdotter" exempelvis. Den första av hennes böcker jag läste tyckte jag mycket om. Byggde på brev hon hittat från en gammal släkting som var missionär: "Från din syster Lovisa". Ett människoöde som inte liknar andra!

Om min rubrik fick dig att undra: nej, Maria har inte namnsdag i dag men den är inte långt borta. Den 28 februari är det dags att fira!

Copyright Klimakteriehäxan 

23 kommentarer:

  1. har läst några titlar utav Maria Lang för länge sedan. minns inte vilka. Mari Jungstedt har jag läst om men inte av. Maria Gustavsdotter har jag läst andra titlar av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har koll på Mariorna helt enkelt!

      Radera
  2. Jag petade också in Maria Lang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu svamlar jag. Det gjorde jag inte alls.

      Radera
    2. Haha! Du petade ut henne igen?!

      Radera
  3. Har läst dina två första författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja färre känner nog till Gustavsdotter, men jag tror hon har en trogen läsekrets som är ganska stor.

      Radera
  4. Maria Lang såg jag en dokumentär om. Intressant.
    https://www.svtplay.se/video/e4zXm6r/maria-lang-sveriges-forsta-deckardrottning

    SvaraRadera
  5. Maria Gustavsdotters böcker gillar jag så himla bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har fått en stor och trogen läsekrets!

      Radera
  6. Anonym6:53 em

    Nya fakta för mig om Maria Lang! Tack!
    /Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske ska planera in en tripp till Nora?

      Radera
  7. Maria Lang borde jag plocka ner från hyllan.

    SvaraRadera
  8. Slukade Mari Jungstedts böcker och Anna Janssons deckare. Till slut tröttnade jag på båda, då "privatlivet" tog över hela handlingen. Deckardelen kom i andra hand. Då tyckte jag inte det var roligt längre. Detsamma gäller för Camilla Läckberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig. Det behöver balanseras mellan "besståndsdelarna". Läckberg har jag aldrig gillat, men har insett att det är en "feltyckning" ...

      Radera
  9. Har läst en massa Mari Jungstedt och Maria Lang men inget av Maria Gustavsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge henne en chans när du vill ta paus från krimhistorierna!

      Radera
  10. Mari Jungstedt har jag läst en hel hög böcker av och Maria Lang läste jag i min ungdom, men har inget som helst minne av vilka böcker det kan ha varit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen påminner deras böcker lite onödlgt mycket om varandra???

      Radera
  11. Maria Lang skulle jag vilja läsa mer av! Har i alla fall besökt hennes Nora: https://ugglanoboken.blogspot.com/2019/07/nora-och-maria-lang.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänker också att jag borde ta fatt i fler av hennes böcker!

      Radera