lördag, februari 24, 2024

Veckans mening – om köttbullssmet

Hur lyder meningen som fått mig att höja lite extra på ögonbrynen denna vecka? Efterlysningen kommer ständigt från Skriv-Robert, lördag efter lördag. Jag hade en förberedd mening men nu hittar jag den inte. Fast världen är ju full av text, inte sant? Därför blir veckans mening en sann ögonöppnare för mig, som alltid trott att ju renare och finare färs, desto godare köttbullar skulle jag kunna servera. Så fel jag har haft! Vilket avslöjas i Dagens Nyheters lördagsbilaga, som idag ägnar sida upp och sida ner åt just köttbullar. Här är knepet:

Smeten ska inte ha för hög kötthalt; finessen med äldre recept, som ofta ger mer lättrillade och lättstekta köttbullar med slätare yta, är att man drygade ut rätt rejält med ströbröd, kokt potatis och havregryn.

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Jaså... Ströbröd eller mjöl kände jag till, men inte potatis och havregryn. Undrar vad IKEAs berömda köttbullar innehåller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan kanske vara bäst att inte veta så noga?

      Radera
  2. Ren nötfärs ger inga bra köttbullar. Jag brukar blanda med ströbröd som fått svälla i mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gjorde mamma också, minns jag. Men jag har kanske tänkt på hur gott jag tycker det är med råbiff ... den ska det inte vara nåt ströbröd i ... Nu ska jag gå tillbaka till gamla metoder!

      Radera
  3. alldeles min mening om saken. råbiff vill jag inte ha. maken smakar gärna på den råa köttfärsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar råbiff, men då gäller det ju att köttet har rätt kvalitet ... Älskar förstås köttbullar också!

      Radera
  4. blandar i bara stekt lök och kryddor, samma med kyckligfärs som väldigt lätta att forma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är att det blir gott!!!!!

      Radera
  5. Alla sätt är bra utom de dåliga. :D

    SvaraRadera
  6. Helena1:29 em

    Jo - ”nästan nytt” för mig med - jag trodde mamma körde enbart nötkött t pannbiffar iaf.
    Tips om uppblandad smet fick jag faktiskt fr köttförsäljaren häromveckan. Tackade. Det blev billigare f mig, men ju mindre i kassan f honom - och definitivt gott! Åt rester igår av tillagningen som sparats i fr frysen…

    SvaraRadera